Het gaat om een schadeloosstelling van klanten die een ongewenst, uit zichzelf versnellende Toyota of Lexus hadden. In 2009 en 2010 bleek een ongelukkige combinatie van vloermatten en klemmende gaspedalen in tientallen gevallen te leiden tot ongelukken. Een onbekend aantal eindigde fataal voor de bestuurder. Toyota zag zich genoodzaakt om acht miljoen voertuigen terug te roepen voor technische aanpassing.

Het bedrag wordt geparkeerd in een fonds en is bedoeld om auto-eigenaren te compenseren die de waarde van hun Toyota zagen dalen. Ook wil de fabrikant er 3,2 miljoen modellen van Toyota en Lexus achteraf mee voorzien van een systeem dat een hol geslagen auto alsnog en makkelijk tot stilstand kan brengen. Met het fonds hoopt Toyota claims en rechtszaken van individuele Amerikanen te voorkomen. De deal met een collectie van gedupeerden is nog niet officieel, aangezien een Californische rechter er nog mee moet instemmen. Als een schuldbekentenis moet het aanbod volgens Amerikaanse media niet worden gezien, wel als een pro-actieve maatregel in het belang van de fabrikant: je weet immers maar nooit hoe lang afzonderlijk aangespannen rechtszaken gaan duren, evenmin als de bedragen die erin worden toegewezen.