Schultz wil slimme autotechnieken landelijk inzetten

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) wil slimme technieken in auto’s en bestuurdersondersteuning op grote schaal gaan inzetten.

In verschillende regio’s zijn onder meer in het kader van het programma Beter Benutten proeven naar de toepassing van nieuwe technologieën voor verkeersmanagement en reisinformatie in gang gezet. Een voorbeeld is de Praktijkproef Amsterdam.

In haar brief aan de Tweede Kamer, meldde Schultz dat zij met een gezamenlijke aanpak komt voor wegbeheerders, de automotive industrie en service providers voor de grootschalige inzet van nieuwe technologie voor verkeersmanagement en reisinformatie. Het gaat bijvoorbeeld om technieken waarbij voertuigen onderling communiceren of in contact staan met de wegkant zodat ze kunnen reageren op signalen die door de wegbeheerder worden gegeven.

Volgens de minister kunnen slimme technologie en actuele op de individuele weggebruiker toegesneden reisinformatie een grote bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid en effectief verkeersmanagement. Schultz: ‘Smartphones, navigatie en communicatiesystemen tussen voertuig en infrastructuur bieden een enorme kans om onze infrastructuur beter te benutten. We willen de stap van klein naar groot maken: van kleinere proeven tot een landelijke uitrol van kansrijke projecten.’

In verschillende regio’s zijn onder meer in het kader van het programma Beter Benutten proeven naar de toepassing van nieuwe technologieën voor verkeersmanagement en reisinformatie in gang gezet. Bijvoorbeeld bij de Praktijkproef Amsterdam krijgen automobilisten op maat gesneden in-car informatie zodat ze sneller  kunnen reizen. In Brabant testen overheden, wegbeheerders en marktpartijen in-car technieken die helpen bij het voorkomen van schokbewegingen op snelwegen die kunnen zorgen voor files. In 2014 start een Brabant een proef om de zogeheten spookfiles die zonder duidelijke oorzaak ontstaan tegen te gaan.

In de brief aan de Tweede Kamer kondigt de minister aan dat zij samen met lagere overheden en het bedrijfsleven met een routekaart komt waarin de gezamenlijke koers voor grootschalige toepassing voor nieuwe technieken voor reisinformatie en verkeersmanagement wordt vastgelegd.

Bron: Verkeerskunde.nl

Schultz wil slimme autotechnieken landelijk inzetten - Automobielmanagement.nl

Schultz wil slimme autotechnieken landelijk inzetten

Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) wil slimme technieken in auto’s en bestuurdersondersteuning op grote schaal gaan inzetten.

In verschillende regio’s zijn onder meer in het kader van het programma Beter Benutten proeven naar de toepassing van nieuwe technologieën voor verkeersmanagement en reisinformatie in gang gezet. Een voorbeeld is de Praktijkproef Amsterdam.

In haar brief aan de Tweede Kamer, meldde Schultz dat zij met een gezamenlijke aanpak komt voor wegbeheerders, de automotive industrie en service providers voor de grootschalige inzet van nieuwe technologie voor verkeersmanagement en reisinformatie. Het gaat bijvoorbeeld om technieken waarbij voertuigen onderling communiceren of in contact staan met de wegkant zodat ze kunnen reageren op signalen die door de wegbeheerder worden gegeven.

Volgens de minister kunnen slimme technologie en actuele op de individuele weggebruiker toegesneden reisinformatie een grote bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid en effectief verkeersmanagement. Schultz: ‘Smartphones, navigatie en communicatiesystemen tussen voertuig en infrastructuur bieden een enorme kans om onze infrastructuur beter te benutten. We willen de stap van klein naar groot maken: van kleinere proeven tot een landelijke uitrol van kansrijke projecten.’

In verschillende regio’s zijn onder meer in het kader van het programma Beter Benutten proeven naar de toepassing van nieuwe technologieën voor verkeersmanagement en reisinformatie in gang gezet. Bijvoorbeeld bij de Praktijkproef Amsterdam krijgen automobilisten op maat gesneden in-car informatie zodat ze sneller  kunnen reizen. In Brabant testen overheden, wegbeheerders en marktpartijen in-car technieken die helpen bij het voorkomen van schokbewegingen op snelwegen die kunnen zorgen voor files. In 2014 start een Brabant een proef om de zogeheten spookfiles die zonder duidelijke oorzaak ontstaan tegen te gaan.

In de brief aan de Tweede Kamer kondigt de minister aan dat zij samen met lagere overheden en het bedrijfsleven met een routekaart komt waarin de gezamenlijke koers voor grootschalige toepassing voor nieuwe technieken voor reisinformatie en verkeersmanagement wordt vastgelegd.

Bron: Verkeerskunde.nl