De top tien van modellen met de minste kans op mankementen staan er negen van Duitse bodem.  De enige ‘buitenlander’ is de Volvo S80/V70, die als derde eindigt en alleen winnaar Audi A4 en de Mercedes C-klasse voor moet laten gaan.

In Duitsland werden vorig jaar 1,1 procent meer occasions verkocht dan in 2011. Sinds 2011 rangschikt Dekra behalve de modellen zelf ook de respectievelijke segmenten. De kwaliteitsbewaker riep hiervoor de Dekra-Mängelindex (DMI) in het leven. Hoe hoger de score, des te betrouwbaar de voertuigen. Uit de jongste peiling blijkt dat modellen uit de hogere middenklasse en topklasse een DMI-score halen van 75. Daarmee zijn ze minder vatbaar voor manco’s dan de overige segmenten. Sportwagens en cabrio’s komen tot 71,8, terreinwagens/SUV’s tot 71,6 en de compactklasse tot 67,6. De overige segmenten: middenklasse 66,4, mpv’s 64,7 en mini’s 60,8.

Dekra maakt de kanttekening dat niet alle modellen binnen een segment over dezelfde kam moeten worden geschoren. Hoewel de kleine Audi A1 als mini te boek staat, noteert hij in de categorie ‘maximaal 50 duizend kilometer’) een DMI van 97,1, wat hetzelfde is als de 3-serie van BMW.      

In een apart onderzoek legde Dekra ook modellen die ouder zijn dan vijftien jaar onder de loep. Met als conclusie dat veel auto’s  met meer dan 200 duizend kilometer op de teller technisch nog goed meekunnen. Dekra noemt onder meer de VW Golf IV, eerste generatie Mercedes A-Klasse, Ford Focus en BMW Z3. Het zijn voertuigen die voor minder dan vijf mille te koop zijn en daarmee prima geschikt voor mensen die een beperkt budget hebben of hun eerste auto kopen.