Dat meldt Automobilwoche. Het productiesysteem met de zogenoemde Modularen Querbaukasten (MQB) zal de productiekosten bij Volkswagen aanmerkelijk verlagen. Maar het maakt het concern tegelijkertijd veel gevoeliger voor fouten, omdat een fout in een module als een lopend vuur door allerlei modellen gaat lopen omdat die module daarin ook is toegepast. Dit risico wil topman Winterkorn (ooit zelf de kwaliteitschef van Volkswagen) uitschakelen. Hij heeft het in deze context in het bijzonder over de divisie Componenten, die zo ongeveer de gehele wereldwijde productie van motoren en versnellingsbakken van het kernmerk Volkswagen behandeld. Met gebruikmaking van MQB wil Volkswagen in de komende jaren meer dan veertig modellen op de markt brengen.’Om eventuele fouten zo vroeg mogelijk op te sporen wordt de benodigde voorbereidingstijd verlengd’, zo staat in het in de stukken. In plaats van twaalf maanden voor de start van de productie wordt het proces al twee jaar voor SOP (start of production) begonnen.  "Daarmee hebben we ons vroegalarmsysteem duidelijk versterkt" , zegt Werner Neubauer, de topman voor componenten van Volkswagen.  Voor het geval dat de productie veel omhoog moet, worden voor de SOP uitgebreid prestatiechecks gedaan door de zaak op vollastniveau te laten werken. Bovendien laat Neubauer de veiligstelling van de productiebereidheid van alle fabrieken en hun toeleveranciers vastleggen. (bron: Automobilwoche)