De proeven moesten onderzoeken hoe bestuurders op nieuwe technologie in de auto reageren. Het betreft een subsidieprogramma van Samenwerkingsverband Regio Eindhoven, provincie Noord-Brabant en ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Bij een van de minder geslaagde projecten kregen automobilisten via een tablet of smartphone een snelheidsadvies bij het naderen van een file, een op rood staand verkeerslicht of een groene golf. Maar het systeem had veel last van technische mankementen. En als er al adviezen werden gegeven, werden deze vaak als onlogisch gezien. Ook bleek de gemiddelde snelheid niet af te nemen.

Beter verging het RDSA (Radio Dynamic Speed Advice). Via de navigatieapparatuur wordt een snelheidsadvies gegeven. Het moet leiden tot een ‘groene golf’. Uit de proef bleek dat mensen zich er daadwerkelijk aan hielden. Effecten op de doorstroming van het verkeer zijn niet gemeten. Inmiddels zouden Almere en Eindhoven al plannen hebben voor een verdere invoering van het systeem.

Bij het project SMART-in-car ging het erom met behulp van in ongeveer 160 voertuigen ingebouwde On Board Units (OBU’s) informatie te verzamelen over het rijgedrag. Die wordt teruggekoppeld, met een competitie-element voor chauffeurs/bestuurders, naar hen en de wagenparkbeheerder. Ook wordt zo informatie verzameld over de toestand van het wegdek en de weerscondities.

Daarnaast wordt op basis van GPS-data actuele verkeersinformatie verzameld. Deze informatie wordt via een app aangeboden aan weggebruikers (en wegbeheerders). Circa 120 taxichauffeurs van Cibatax deden mee aan het deel van de proef dat gericht was op brandstofbesparing. Die wees uit dat het brandstofverbruik in stedelijk gebied daalde met iets meer dan 1%.

Bron: Autoleasewereld