Dat  meldt de keuringsinstantie GTÜ op basis van eigen gegevens. Omgerekend naar voertuigen komt het percentage neer op meer dan negen miljoen auto’s. Vooral bij de verlichting, remmen, uitlaat en banden is de staat van onderhoud zeer matig, meldt het meest recente GTÜ-Mängelreport.

Opvallend is dat zelfs de toestroom van jonge voertuigen de slechte score niet kon tegenhouden. Duitsland kende in het crisisjaar 2009 tijdelijk een wrakkenpremie. De nieuwe voertuigen die particulieren destijds met overheidsgeld konden aanschaffen – mits ze hun oude vierwieler lieten slopen – werden in 2012 voor het eerst verplicht gekeurd. In deze categorie steeg het percentage mankementen juist van 4,2 naar vijf procent.

De statistieken over vorig jaar zijn extra ongunstig doordat sinds halverwege vorig jaar de wetgever strengere criteria hanteert. Tegelijk is voor de automobilisten duidelijker geworden wat wél en wat niet direct gerepareerd c.q. gecorrigeerd moet worden. Staat bijvoorbeeld een koplamp te laag afgesteld, dan geldt dat als een essentiële tekortkoming; een barst in het knipperlicht daarentegen is geen manco, bekeken vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid.

Alles bij elkaar reden vorig jaar 3,9 miljoen personenwagens (2011: 3,7) de keuringsruimte van de  GTÜ binnen. Ten koste van de twee andere bekende Duitse keuringsinstanties (TÜV en Dekra)kon de GTÜ zijn aandeel op de markt voor voertuigkeuringen vergroten. Alles bij elkaar stelden haar keurmeesters bij 46,2 procent van de auto’s mankementen vast; de rest slaagde zonder problemen voor de test. Bij auto’s ouder dan negen jaar had 64 procent manco’s; bijna een derde in deze leeftijdscategorie had zelfs ernstige defecten of waren verkeersgevaarlijk. Pas vanaf 20 tot 25 jaar daalt het percentage mankementen, want dan komen de voertuigen terecht bij liefhebbers (die het onderhoud serieus ter hand nemen). Om een indruk te geven: 85 procent van de ‘dertig- tot veertigjarigen’ komt direct door de keuring.