AutoScout24 heeft het besluit genomen aan de vooravond van de algemene ledenvergadering van Vinex/STIR. In navolging van enkele andere partijen zegt AutoScout24 Vinex/ STIR de wacht aan ‘uit onvrede met de gang van zaken’ bij de stichting. Enkele jaren geleden is een nieuw meetsysteem uitgedacht dat de toenemende groei en ontwikkelingen in de internetbranche beter in kaart moet brengen. Maar tot op heden is dit systeem door contractuele verplichtingen met bestaande partijen nog steeds niet geïmplementeerd, aldus AutoScout. Hierdoor zijn de huidige cijfers niet betrouwbaar en het blijven uitleveren van nog onbetrouwbare informatie van de huidige webmeter is volgens AutoScout24 fnuikend.

"AutoScout24 maakt de laatste tijd een enorme groei door. De enige plaats waar dit niet tot uiting komt, is in de bereikcijfers van STIR. Dit resulteert in een negatieve investering: in plaats dat we met de STIR-cijfers adverteerders kunnen interesseren, kost participatie ons nu alleen maar geld zonder dat het toegevoegde waarde biedt," stelt Jurgen Vugts, algemeen directeur van AutoScout24 Nederland. "Bovendien is de onafhankelijkheid van de panelleden niet voldoende gewaarborgd, wat niet overeen komt met het gewenste onafhankelijke karakter van de stichting. We merken verder dat mediabureaus en advertentieplanners vaak niet met STIR werken om het bereik van sites te vergelijken."

Vugts wil met deze stap ‘een duidelijk signaal’ afgeven. "Als oprichter gaat het ons aan het hart deze beslissing te moeten nemen maar kwaliteit en betrouwbaarheid staan voor ons voorop. En die worden in de huidige situatie niet meer gewaarborgd."  AutoScout24 zegt inmiddels ‘samen met andere partijen’ op zoek te zijn naar een alternatief.