Het ontbrekende signaal is onder meer een lampje dat moeten gaan branden wanneer een veiligheidsgordel niet is vastgemaakt. Een dergelijk waarschuwingssysteem heeft de Citan wel, maar dan alleen voor de bestuurder en niet voor de passagiers voor- en achterin. Euro NCAP eist dit laatste wel voor de auto’s die het test. Ook niet aanwezig in de Citan 109 CDI Kombi was het vereiste waarschuwingssignaal voor de snelheidsbegrenzer; bij de overschrijding van de ingestelde snelheid is er alleen een lampje dat gaat branden, en dat vindt de crashtest-organisatie niet genoeg.

Airbag bleef haken

De botsproeven die wel werden uitgevoerd, toonden aan dat de structuur van het dashboard gevaar kan opleveren voor de inzittenden. De dummy op de bestuurdersstoel liet daarnaast zien dat diens romp slechts marginaal werd beschermd, aldus Euro NCAP. Bij de test waarbij de auto zijwaarts een paal raakt, werkte de gordijnairbag niet zoals dat moest, omdat hij bleef haken achter het ophangpunt van een veiligheidsgordel. Mercedes-Benz heeft gezegd dat het de auto op dit punt zal aanpassen. Na afloop van de test bleek bovendien dat er teveel ruimte was ontstaan tussen de B-stijl en de voorste rand van de schuifdeur. Ondanks alles wordt de Citan beschouwd als veilig voor kinderen, vanwege de maximum score voor de dummies die kinderen van drie jaar en achttien maanden voorstellen.

Concurrerende modellen scoorden in het verleden hoger, zoals de Citroën Berlingo en Renault Kangoo (beide in 2008, 4 sterren) en de Volkswagen Caddy (2007, 4 sterren). Aangemerkt moet worden dat Euro NCAP voor 2009 een andere telling hanteerde met een aparte klasse-indeling voor inzittenden (kinderen en volwassen) en voetgangers. Bekijk onderstaand het filmpje van de crashtest.