De Trabant 601 werd in 1964 geïntroduceerd als opvolger van de P50. Hij bleef in productie tot 1991. Kenmerkend voor de compacte Trabant (lengte 3,56 meter) was zijn van katoenvezel en fenolhars vervaardigde carrosserie. De auto was er als 2-deurs coach en als 3-deurs Universal. Een ander kenmerk was de 595 cc 2-taktmotor die slechts 26 pk leverde. De auto was daarmee bij 100 km/u al aan het eind van zijn Latijn.

De Trabant was lawaaiig en met zijn vaak heftig rokende 2-taktmotor behoorlijk vervuilend, maar aangezien er in de voormalige DDR geen sprake was van vrije keuze en er uit andere Oostblok-landen weinig concurrentie was, werden er toch meer dan 2,8 miljoen stuks van verkocht.

Het was Lang niet gegeven om een opvolger te bouwen. Hij droeg diverse ontwerpen aan, maar volgens het partijbureau was er geen geld voor. Lang overleed aan een hartkwaal. De ontwerper studeerde machinebouw en autotechniek in Zwickau. Sinds 1949 werkte hij bij autobouwer Horch, vanaf 1951 als technisch directeur. Met het samengaan van Audi en Horch in de Zwickauer Automobilwerke in 1958 werd hij verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de ‘Trabi’.