Duitser verwaarloost motorolie en negeert oliepeil

De helft van alle auto’s in Duitsland die 4 jaar of ouder zijn, rijden rond met te oude motorolie of het verkeerde oliepeil.

Dat blijkt uit een steekproef door een Duitse keuringsinstantie onder ruim 700 voertuigen die een periodieke technische keuring ondergingen. Van de auto’s in de leeftijdscategorie 4 tot 6 jaar reed 22,5 procent het keurstation binnen met te weinig motorolie in het carter. Opvallend was dat ook 9 procent er te veel in had zitten. 54 procent van de auto’s in deze leeftijdscategorie reed rond met olie die aan verversing toe was. Opvallend is dat bij oudere auto’s het percentage exemplaren waarbij de olie eigenlijk ververst zou moeten worden, daalt tot 47 procent. Wel kwam een te laag oliepeil vaker voor, namelijk bij 26 procent van de onderzochte auto’s.

De verklaring voor de betere conditie van de olie in oudere auto’s zou volgens het keuringinstituut kunnen liggen bij de lagere belasting van de olie door de techniek van destijds. Moderne motoren, met name van de zogeheten downsize generatie, werken met hogere olietemperaturen en drukken. Juist bij deze krachtbronnen zijn regelmatige controle van het oliepeil en het gebruik van hoogwaardige smeermiddelen basisvoorwaarden voor een lange levensduur van de motor.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Duitser verwaarloost motorolie en negeert oliepeil - Automobielmanagement.nl

Duitser verwaarloost motorolie en negeert oliepeil

De helft van alle auto’s in Duitsland die 4 jaar of ouder zijn, rijden rond met te oude motorolie of het verkeerde oliepeil.

Dat blijkt uit een steekproef door een Duitse keuringsinstantie onder ruim 700 voertuigen die een periodieke technische keuring ondergingen. Van de auto’s in de leeftijdscategorie 4 tot 6 jaar reed 22,5 procent het keurstation binnen met te weinig motorolie in het carter. Opvallend was dat ook 9 procent er te veel in had zitten. 54 procent van de auto’s in deze leeftijdscategorie reed rond met olie die aan verversing toe was. Opvallend is dat bij oudere auto’s het percentage exemplaren waarbij de olie eigenlijk ververst zou moeten worden, daalt tot 47 procent. Wel kwam een te laag oliepeil vaker voor, namelijk bij 26 procent van de onderzochte auto’s.

De verklaring voor de betere conditie van de olie in oudere auto’s zou volgens het keuringinstituut kunnen liggen bij de lagere belasting van de olie door de techniek van destijds. Moderne motoren, met name van de zogeheten downsize generatie, werken met hogere olietemperaturen en drukken. Juist bij deze krachtbronnen zijn regelmatige controle van het oliepeil en het gebruik van hoogwaardige smeermiddelen basisvoorwaarden voor een lange levensduur van de motor.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding