Vaco: Staat personenautobanden nog altijd zorgwekkend

Vereniging Vaco heeft het onderzoek van oktober 2012 naar de staat van personenautobanden in Nederland in juni 2013 herhaald. De resultaten zijn nog steeds verontrustend.

Slijtage

41% van de personenauto’s bleek ten minste één band te hebben met een onregelmatigheidsslijtage of een vorm van schade; hetzelfde als eind 2012. Bij 9% zijn één of meer banden zo slecht, dat ze de veiligheid in gevaar brengen. Eind vorig jaar was dat nog 10%.

22% van de personenauto’s rijdt met minimaal één band met schade, bijv. een geschuurde zijwand. Ook zijn vervormingen geconstateerd, beschadigingen als gevolg van rijden op een lege band, beschadigingen door foute montage en perforaties en sneeën in het loopvlak. In 2012 was nog dit bij 25% het geval.

Onregelmatig

Voorts blijkt dat bij bijna 10% van de personenauto’s minimaal één band een onregelmatig slijtagepatroon vertoont, vooral slijtage in het midden van het loopvlak of aan een of beide schouders.

Ook staat 3,1% van de personenauto’s op banden met minder dan de minimum profieldiepte van 1,6 mm. In 2012 ging het nog om 4%. Bij het onderzoek bleek ook 5% nog op winterbanden te rijden. Overigens reed ook nog eens 1,4% op banden voor verschillende seizoenen.

Crisis

Volgens Vaco Branchemanager Edwin Brinksma zijn er diverse oorzaken aan te wijzen voor de zorgelijke staat van de personenautobanden in Nederland. "Een belangrijke is dat er sprake is van uitstel van onderhoud door het economisch klimaat. Uit recent onderzoek blijkt dat een kwart (26%) van de eigenaren de banden later vervangt dan noodzakelijk vanwege de crisis."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Vaco: Staat personenautobanden nog altijd zorgwekkend - Automobielmanagement.nl

Vaco: Staat personenautobanden nog altijd zorgwekkend

Vereniging Vaco heeft het onderzoek van oktober 2012 naar de staat van personenautobanden in Nederland in juni 2013 herhaald. De resultaten zijn nog steeds verontrustend.

Slijtage

41% van de personenauto’s bleek ten minste één band te hebben met een onregelmatigheidsslijtage of een vorm van schade; hetzelfde als eind 2012. Bij 9% zijn één of meer banden zo slecht, dat ze de veiligheid in gevaar brengen. Eind vorig jaar was dat nog 10%.

22% van de personenauto’s rijdt met minimaal één band met schade, bijv. een geschuurde zijwand. Ook zijn vervormingen geconstateerd, beschadigingen als gevolg van rijden op een lege band, beschadigingen door foute montage en perforaties en sneeën in het loopvlak. In 2012 was nog dit bij 25% het geval.

Onregelmatig

Voorts blijkt dat bij bijna 10% van de personenauto’s minimaal één band een onregelmatig slijtagepatroon vertoont, vooral slijtage in het midden van het loopvlak of aan een of beide schouders.

Ook staat 3,1% van de personenauto’s op banden met minder dan de minimum profieldiepte van 1,6 mm. In 2012 ging het nog om 4%. Bij het onderzoek bleek ook 5% nog op winterbanden te rijden. Overigens reed ook nog eens 1,4% op banden voor verschillende seizoenen.

Crisis

Volgens Vaco Branchemanager Edwin Brinksma zijn er diverse oorzaken aan te wijzen voor de zorgelijke staat van de personenautobanden in Nederland. "Een belangrijke is dat er sprake is van uitstel van onderhoud door het economisch klimaat. Uit recent onderzoek blijkt dat een kwart (26%) van de eigenaren de banden later vervangt dan noodzakelijk vanwege de crisis."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding