De Telegraaf meldde dat een BMW op de A1 van de weg raakte, over de kop sloeg en in een greppel terecht kwam. Volgens de politie maakten de vier winterbanden onder de auto het erg lastig om de auto op de weg te houden. Door de zomerhitte zou het zachte rubber van winterbanden zorgen voor tot dertig procent minder grip op de weg.
Toch blijken nog veel auto’s in de lente en zomer op winterbanden te rijden. Uit het recent gehouden Rolling Wheel onderzoek van Vaco bleek dat in juni nog 407.000 personenauto’s op winterbanden rijden en dat bijna 114.000 op banden voor verschillende seizoenen rijdt. Edwin Brinksma, Branchemanager van Vaco, zegt in het Telegraaf artikel dat dat komt omdat de winter vrij lang heeft aangehouden. "Maar ook omdat mensen hebben verzuimd te wisselen vanuit economisch oogpunt." Hij noemt het rijden op winterbanden in de zomer ‘absoluut onverstandig’.
Laat me eens raden, die BMW reed veel te hard, heeft ergens voor moeten uitwijken en toen ging het mis. Dat heeft bij deze snelheid weinig met de banden te maken maar alles met de rijstijl. Sinds wanneer geeft zacht rubber trouwens minder grip?
Vind het ook een vreselijk sterk verhaal in de krant. Zeker als je ziet hoe menig BMW rijder denkt te moeten rijden.
In Duitsland zeggen ze dat het niets uitmaakt. Door drukte zijn bij mij pas 14 dagen geleden mijn zomer banden erop gegaan. Op de Autobaan scheur ik 230 op mijn winterbanden wel V , Nederlanders rijden vaak op een goedkopere band.
Band geeft geen kick met warm weer.
Commercieel klinkt het nu fantastisch , wisselen maar.
Ik vind dat ik bij regen gewoon meer grip heb ook in de zomer met winterbanden.
Nogmaals wel V niet de goedkopere H banden
Zeer twijfelachtig verhaal en dat van een Vaco die er verstand van zou moeten hebben. Hoe doen bandenfabrikanten het e.e.a. met vierseizoenenbanden?