Tesla-baas Musk onthult plannen Hyperloop

Elon Musk, ondernemer op het gebied van elektrische auto’s (Tesla) en commerciële ruimtevaart, heeft gisteren zijn plannen ontvouwd met betrekking tot de nieuwe vorm van transport via de zogenoemde hyperloop. Daarmee kan je in een uur elfhonderd kilometer overbruggen.

Volgens Musk kan zijn nieuwe vorm van transport sommige van de grootse steden meer efficiënt met elkaar verbinden dan hogesnelheidstreinen.  Musk deed de aankondiging nadat hij gedurende een aantal maanden de verwachtingen hoog heeft doen oplopen als gevolg van de koersstijgingen van zijn autobedrijf Tesla. Bovendien plaatste hij diverse tweets om de interesse in zijn futuritische klinkende plan aan te jagen.  Maar hoewel het idee van de hyperloop volgens veel experts technisch realistisch is, zegt Musk dat hij niet van plan is de hyperloop zelf te bouwen of te helpen met de financiering. Het idee heeft daarom geen sponsor, zo meldt Financial Timers. Musk heeft zijn handen vol aan Tesla en de commerciële ruimtevaart. "Het is onwaarschijnlijk dat hij de hyperloops zelfs gaat bouwen", aldus analist Paul Saffo in San Francisco.
In een blog bracht Musk zijn idee naar voeren als een alternatief voor het project van de hogesnelheidstrein (kosten 70 miljard dollar) dat de Californische stemmers in 2008 in een referendum al goedkeurden. Die lijn zou Los Angeles en San Francisco verbinden maar de lijn zou langzamer, duurder en onveiliger zijn dan een vliegtuig. Dus waarom zou iemand die trein gebruiken, vraagt Musk zich af. Zijn hyperloop bestaat uit een buis waarin een lage druk heerst. In de buis worden capsules met passagiers of zelfs met auto’s verplaatst, als het ware drijvend op een luchtlaagje. Met behulp van via zonne-energie aangedreven motoren zouden die capsules een snelheid van 700 mijl per uur (1.120 km/u) kunnen bereiken. De lucht vóór de capsule wordt weggezogen en teruggeblazen achter de capsule. Daardoor ontstaat geen druk (= weerstand) voor de capsule.

Een hyperloop-buis tussen Los Angeles en San Francisco zou meerdere miljarden dollars kosten. Verder zijn nog honderden miljoenen nodig voor de motoren en de capsules. Maar het kost allemaal veel minder dan de hogesnelheidslijn, aldus Musk.  Hij denkt dat de Hyperloop met name geschikt is voor afstanden tot 900 kilometer. Grotere afstanden zouden beter af zijn met een supersonisch vliegtuig. Hij gaat zijn idee (studie) openstellen als een open source voor anderen om op verder te bouwen. (bron: FT)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Tesla-baas Musk onthult plannen Hyperloop - Automobielmanagement.nl

Tesla-baas Musk onthult plannen Hyperloop

Elon Musk, ondernemer op het gebied van elektrische auto’s (Tesla) en commerciële ruimtevaart, heeft gisteren zijn plannen ontvouwd met betrekking tot de nieuwe vorm van transport via de zogenoemde hyperloop. Daarmee kan je in een uur elfhonderd kilometer overbruggen.

Volgens Musk kan zijn nieuwe vorm van transport sommige van de grootse steden meer efficiënt met elkaar verbinden dan hogesnelheidstreinen.  Musk deed de aankondiging nadat hij gedurende een aantal maanden de verwachtingen hoog heeft doen oplopen als gevolg van de koersstijgingen van zijn autobedrijf Tesla. Bovendien plaatste hij diverse tweets om de interesse in zijn futuritische klinkende plan aan te jagen.  Maar hoewel het idee van de hyperloop volgens veel experts technisch realistisch is, zegt Musk dat hij niet van plan is de hyperloop zelf te bouwen of te helpen met de financiering. Het idee heeft daarom geen sponsor, zo meldt Financial Timers. Musk heeft zijn handen vol aan Tesla en de commerciële ruimtevaart. "Het is onwaarschijnlijk dat hij de hyperloops zelfs gaat bouwen", aldus analist Paul Saffo in San Francisco.
In een blog bracht Musk zijn idee naar voeren als een alternatief voor het project van de hogesnelheidstrein (kosten 70 miljard dollar) dat de Californische stemmers in 2008 in een referendum al goedkeurden. Die lijn zou Los Angeles en San Francisco verbinden maar de lijn zou langzamer, duurder en onveiliger zijn dan een vliegtuig. Dus waarom zou iemand die trein gebruiken, vraagt Musk zich af. Zijn hyperloop bestaat uit een buis waarin een lage druk heerst. In de buis worden capsules met passagiers of zelfs met auto’s verplaatst, als het ware drijvend op een luchtlaagje. Met behulp van via zonne-energie aangedreven motoren zouden die capsules een snelheid van 700 mijl per uur (1.120 km/u) kunnen bereiken. De lucht vóór de capsule wordt weggezogen en teruggeblazen achter de capsule. Daardoor ontstaat geen druk (= weerstand) voor de capsule.

Een hyperloop-buis tussen Los Angeles en San Francisco zou meerdere miljarden dollars kosten. Verder zijn nog honderden miljoenen nodig voor de motoren en de capsules. Maar het kost allemaal veel minder dan de hogesnelheidslijn, aldus Musk.  Hij denkt dat de Hyperloop met name geschikt is voor afstanden tot 900 kilometer. Grotere afstanden zouden beter af zijn met een supersonisch vliegtuig. Hij gaat zijn idee (studie) openstellen als een open source voor anderen om op verder te bouwen. (bron: FT)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding