Voormalig BMW Motorsportchef Kalbfell verongelukt

Afgelopen zaterdag is op 63-jarige leeftijd Karl-Heinz Kalbfell, de voormalige bestuursvoorzitter van BMW Motorsport, met zijn motorfiets op Brands Hatch verongelukt.

Hij naam deel aan de trainingen voor een klassieke race voor motoren op het Engelse circuit toen het onfortuinlijke ongeluk gebeurde. Bij het uitkomen van de beroemde Druids bocht viel Kalbfell met zijn motorfiets en werd aangereden door een andere deelnemer die pal achter hem reed. Hij is in het nabijgelegen Darenth Valley ziekenhuis aan zijn verwondingen overleden.

Karl-Heinz Kalbfell had een geweldige carrière in de auto-industrie. Hij startte als ingenieur in de caravanindustrie en kwam bij BMW in 1977, waar hij tot 2004 werkte. Daar schopte hij het tot de baas van de Motorsportdivisie, waar onder zijn toezicht BMW in 1992 van DTM overstapte op de Super Touring competitie.

Kalbfell was niet alleen de drijvende kracht achter de BMW Motorsport, maar ook BMW M GmbH en leidde bovendien het team dat de V12 motoren voor de McLaren F1 straatauto ontwikkelde. Hij was waarschijnlijk het meest in de publiciteit nadat hij medeverantwoordelijk was voor de terugkeer van BMW in de Formule 1 racerij in 2000 als officiële motorenleverancier voor Williams.

Van 1998 tot 2004 was hij Senior Vice President for Product Strategy and Development. In die functie had hij grote invloed op het opnemen binnen de BMW Group van Rolls-Royce en Mini. Na zijn vertrek bij BMW werd hij bij Fiat aangesteld als COO voor Alfa Romeo en commercieel hoofd van Maserati, waar hij negen maanden later weer vertrok. Recent was hij adviseur voor Lotus en het Duitse sportwagenmerk Artega.

BMW heeft in een officieel persbericht gezegd te treuren om het heengaan van "een geweldige man en een gepassioneerd coureur".

 

Voormalig BMW Motorsportchef Kalbfell verongelukt - Automobielmanagement.nl

Voormalig BMW Motorsportchef Kalbfell verongelukt

Afgelopen zaterdag is op 63-jarige leeftijd Karl-Heinz Kalbfell, de voormalige bestuursvoorzitter van BMW Motorsport, met zijn motorfiets op Brands Hatch verongelukt.

Hij naam deel aan de trainingen voor een klassieke race voor motoren op het Engelse circuit toen het onfortuinlijke ongeluk gebeurde. Bij het uitkomen van de beroemde Druids bocht viel Kalbfell met zijn motorfiets en werd aangereden door een andere deelnemer die pal achter hem reed. Hij is in het nabijgelegen Darenth Valley ziekenhuis aan zijn verwondingen overleden.

Karl-Heinz Kalbfell had een geweldige carrière in de auto-industrie. Hij startte als ingenieur in de caravanindustrie en kwam bij BMW in 1977, waar hij tot 2004 werkte. Daar schopte hij het tot de baas van de Motorsportdivisie, waar onder zijn toezicht BMW in 1992 van DTM overstapte op de Super Touring competitie.

Kalbfell was niet alleen de drijvende kracht achter de BMW Motorsport, maar ook BMW M GmbH en leidde bovendien het team dat de V12 motoren voor de McLaren F1 straatauto ontwikkelde. Hij was waarschijnlijk het meest in de publiciteit nadat hij medeverantwoordelijk was voor de terugkeer van BMW in de Formule 1 racerij in 2000 als officiële motorenleverancier voor Williams.

Van 1998 tot 2004 was hij Senior Vice President for Product Strategy and Development. In die functie had hij grote invloed op het opnemen binnen de BMW Group van Rolls-Royce en Mini. Na zijn vertrek bij BMW werd hij bij Fiat aangesteld als COO voor Alfa Romeo en commercieel hoofd van Maserati, waar hij negen maanden later weer vertrok. Recent was hij adviseur voor Lotus en het Duitse sportwagenmerk Artega.

BMW heeft in een officieel persbericht gezegd te treuren om het heengaan van "een geweldige man en een gepassioneerd coureur".