In de herfst en de winter verblijft Ernst Piëch, de oudere broer van de veel bekendere Ferdinand Piëch, de patriarch van Volkswagen en mede-eigenaar van Porsche, in het milde klimaat van Southampton in Zuid-Engeland om er wijn te verbouwen. Maar in het voorjaar en de zomer verblijft hij aan de Mattsee bij Salzburg in Oostenrijk.  Daar heeft hij in de omgeving van Salzburg een nieuw museum geopend. Het is een ‘nieuwe belevingswereld rondom mijlpalen in de mobiliteit’ met de naam met de naam fahr(T)raum.

Ernst is net als Ferdinand een kleinzoon van Ferdinand Porsche. Met geld van de EU en met ondersteuning van de deelstaat Salzburg heeft Ernst in een voormalige schoenfabriek een bijzonder museum gecreëerd:  licht, uitnodigend, kindvriendelijk en didactisch aangepast aan de nieuwste ontwikkelingen.  Maar voor alles is het er levendig, zo schrijft de Süddeutsche Zeitung. De geëxposeerde voertuigen zijn geen dode museumstukken maar allemaal volledig operationeel. Dat is bijvoorbeeld te zien aan gebruikssporen als remstof en kleine olielekkages. Of aan een kenteken uit een of ander land dat bewijst dat de auto een typegoedkeuring heeft voor  de openbare weg.

Hoewel het in de hallen helemaal draait om de beroemde autopionier Ferdinand Porsche, staat er niet één auto met zijn naam. "Dat klopt wel maar ook weer niet",  aldus huisbaas Ernst Piëch. "Op de eerste plaats hebben we een originele KdF-wagen uit 1938 (de oer-Kever uit de Nazi-tijd) die onder leiding van Ferdinand Porsche is ontwikkeld. En verder laten we een reeks van Oostenrijkse automobielen zien waaraan Ferdinand heeft meegewerkt op constructief gebied. Ik persoonlijk ben heel geïnteresseerd in het merk Austro-Daimler waarvoor mijn grootvader opmerkelijk werk heeft geleverd in zijn vroege fase."

In het museum staat geen auto van het merk Porsche. "Dat is omdat niet de vader Ferdinand maar de zoon Ferry met de 356 de eerste auto op de wielen zette die de naam van de familie droeg. De Kever was een VW, de Siberpfeile was een Auto Union en de Sacha was een Austro Daimler. (bron:  Süddeutsche Zeitung)