Het online hulpmiddel van de Spaanse fabrikant wordt gevolgd door Skoda (95%) en Volkswagen (92%). Dat blijkt uit een telefonische peiling die marktbureau puls heeft gehouden onder duizend Duitse kopers van een nieuwe auto.

Centraal stond de vraag welke rol de carconfigurator speelde bij de uiteindelijke keuze. Het belang van dit instrument groeit volgens puls aanzienlijk: uitrustingsopties worden steeds ruimer en prospects willen hun voertuig zo veel mogelijk afstemmen op hun persoonlijke smaak en behoefte.

De rondvraag door puls leert dat 64% van de kopers gebruik maakt van een configurator. Vergeleken met de top-drie scoren de premiummerken Mercedes-Benz, Audi en BMW lager: 84, 75 c.q. 67%. „Kennelijk investeren autokopers in de middenklasse meer tijd in het gebruik van configurators, terwijl klanten van hogere voertuigsegmenten hun voorkeursauto eerder samenstellen bij de dealer", licht puls-directeur Dr. Konrad Weßner de resultaten toe.

Bij de waardering van de meest gebruikte configurators komt die van Renault als beste uit de bus. Liefst 83% vindt ‘m (zeer) goed. Audi komt op 81%, gevolgd door VW: 78%. Onderaan de toptien staan de tools van Ford, Hyundai en Opel. Hen raadt Weßner aan om systematische gebruikerstest te gaan houden, om zo de tevredenheid te vergroten. "Carconfigurators moeten net zo eenvoudig werken als het bestellen bij Amazon."