Aanschaf nieuwe auto hapert door keuzestress

Niet de economische crisis maar keuzestress is de belangrijkste reden waarom Duitse autokopers momenteel hun aanschaf uitstellen, concludeert marktonderzoeker puls.

Uit een representatieve telefonische steekproef onder1.011 autokopers blijkt dat 44 procent van degenen die een aankoopbeslissing voor zich uitschuiven onzeker is welk voertuig het best bij hen past. 39 Procent moet nog even sparen en 36 procent wacht even of er misschien nog een betere aanbieding komt. 19 procent zegt te moeten wachten totdat hun voorkeursmodel überhaupt leverbaar is, 13 procent vreest dat hun keus van vandaag al morgen technisch achterhaald blijkt. 9 Procent aan te wachten op innovatie, met name ten aanzien van brandstofverbruik. De crisis ten slotte is slechts voor7 procent om een pas op de plaats te maken.

Opmerkelijk is dat bij onze oosterburen de crisis hoegenaamd geen rol speelt als het gaat om uitgestelde autoaankoop. Puls-directeur Konrad Weßner adviseert fabrikanten en dealers een zo  persoonlijk mogelijk advies te geven, hetzij een auto, hetzij een mobiliteitsoplossing." De klant zoekt vooral een bij hem passend voertuig, niet per se de beste prijs. Hoe sterker hij het gevoel heeft het voor hem juiste model te hebben, des te minder hij begint over korting."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Aanschaf nieuwe auto hapert door keuzestress - Automobielmanagement.nl

Aanschaf nieuwe auto hapert door keuzestress

Niet de economische crisis maar keuzestress is de belangrijkste reden waarom Duitse autokopers momenteel hun aanschaf uitstellen, concludeert marktonderzoeker puls.

Uit een representatieve telefonische steekproef onder1.011 autokopers blijkt dat 44 procent van degenen die een aankoopbeslissing voor zich uitschuiven onzeker is welk voertuig het best bij hen past. 39 Procent moet nog even sparen en 36 procent wacht even of er misschien nog een betere aanbieding komt. 19 procent zegt te moeten wachten totdat hun voorkeursmodel überhaupt leverbaar is, 13 procent vreest dat hun keus van vandaag al morgen technisch achterhaald blijkt. 9 Procent aan te wachten op innovatie, met name ten aanzien van brandstofverbruik. De crisis ten slotte is slechts voor7 procent om een pas op de plaats te maken.

Opmerkelijk is dat bij onze oosterburen de crisis hoegenaamd geen rol speelt als het gaat om uitgestelde autoaankoop. Puls-directeur Konrad Weßner adviseert fabrikanten en dealers een zo  persoonlijk mogelijk advies te geven, hetzij een auto, hetzij een mobiliteitsoplossing." De klant zoekt vooral een bij hem passend voertuig, niet per se de beste prijs. Hoe sterker hij het gevoel heeft het voor hem juiste model te hebben, des te minder hij begint over korting."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding