38% maakt een afscheidsrit, 47% loopt nog een laatste rondje om zijn voertuig. Twee derde van de ondervraagden zegt hun auto weleens bemoedigend toe te spreken; een op de vier lucht wel eens zijn hart bij de auto. Ook een afscheidsrit (38%) hoort vaak bij het afscheidsritueel. 47% blijkt bovendien weleens spijt te hebben van de verkoop. Een extra schoonmaakbeurt omdat ‘de auto zo zijn best heeft gedaan’ (48%) is velen dan ook niet vreemd.

Ruim een kwart van de respondenten meldt zijn auto een naam te hebben gegeven. De top 3: Herby, Beest en Smurf. Maar ook ‘Diva’ en ‘Shrek’ zijn op de weg te vinden. Dierbare herinneringen zoals een bijzondere autovakantie (30%), de eerste rit na het behalen van het rijbewijs (20%) of een succesvolle barre tocht door de sneeuw (23%), maken dat het afscheid bij de verkoop zwaar kan vallen.

Marktplaats claimt dat 43% van de via zijn website aangeboden auto’s binnen 1 week wordt verkocht; zeventig procent zou binnen twee weken een nieuwe eigenaar hebben.