Klanten kunnen er 24/7 afspraken mee maken voor een reparatie of onderhoudsbeurt. Dat doen ze via de website van het autobedrijf of door middel van een app op hun tablet of smartphone. Via e-mail of online wordt de klant geïnformeerd over het verdere verloop van de afspraak. De interne aansturing van monteurs verloopt met een apart online plangedeelte voor de receptie en werkplaats. Optisch is het systeem geënt op het klassieke planbord met gekleurde kaartjes.

Ten opzichte van conventionele pakketten biedt ‘plannen in the cloud’ volgens Idégoned-directeur Arie Landwaart een hoop voordelen. Zo is geen totale investering ineens nodig maar betaalt de klant per vestiging een vast maandbedrag (zestig euro), ongeacht het aantal gebruikers. Opgenomen in die prijs zijn ook zaken als technische ondersteuning, dataopslag en updates. Verder zijn inhoudelijke vernieuwingen direct beschikbaar, kan een eigen server om planning te faciliteren achterwege blijven en is de veiligheid van data gegarandeerd door middel van externe opslag en back-up. Een via internet beschikbare handleiding en FAQ-lijst moet ervoor zorgen dat gebruikers snel en ‘on the job’ kunnen werken met het plansysteem. 

Aan de marktintroductie van Idéplan is een jaar van testen vooraf gaan, onder meer met leveranciers van dealermanagementsystemen. Idégoned verzorgt in Nederland de verkoop, voor de onderliggende techniek tekent de softwareontwikkelaar Mateva en de helpdesk is in handen van automatiseerder ADA.