"De personalisatiemachine draait op volle toeren", zegt algemeen directeur Johan Hakkenberg. "Die brandt de gegevens met de laser in de kentekencard. Door efficiënter te werken en meer digitaal te doen, maken we een veilige en handzame kentekencard voor hetzelfde geld als het papieren kentekenbewijs."

Vanaf dit jaar geeft de RDW geen papieren kentekendocumenten meer uit, maar alleen nog kentekencards met bijbehorende tenaamstellingscode. Het aantal afgegeven kentekenbewijzen omvat eerste tenaamstellingen, overschrijvingen, import, modificaties en vervangende kentekenbewijzen. Het aantal van honderdduizend is iets lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat komt doordat er, na het grote aantal verkopen in december 2013, in de eerste weken van dit jaar minder voertuigen verkocht en verhandeld zijn. Wel heeft de RDW veertig procent meer verzoeken voor vervangende kentekenbewijzen gekregen dan vorig jaar rond dit tijdstip. Dit jaar zijn het er al 4.700, tegenover 3.300 in 2013.

Bij iedere kentekencard hoort een tenaamstellingscode die de functie van het overschrijvingsformulier overneemt. De code is nodig om het voertuig over te schrijven, demonteren, exporteren en schorsen bij een kentekenloket. Het aantal aanvragen geeft weliswaar aan dat ook de voertuigbranche uit de voeten kan met de nieuwe manier van werken en de bijbehorende software, maar de RDW krijgt wel veel extra vragen te verwerken. "De voertuigbranche moet wennen aan de nieuwe manier van registreren", zegt Hakkenberg.