ADAC-schandaal: VW adverteert niet met Gelber Engel

De Volkswagen Golf werd vorige week door de Duitsers verkozen tot Lieblingsauto der Deutschen, ofwel tot meest geliefde auto van de Duitsers. Maar winnaar Volkswagen heeft verklaard dus niet met de prijs te zullen adverteren, gezien het gerommel van ADAC met het aantal deelnemers van de enquête.

De lezers van het ADAC-tijdschrift Motorwelt kiezen elk jaar ‘Das Lieblingsauto der Deutschen’ en de prijs daarvoor is de Gelber Engel, de trofee die ADAC afgelopen week dan ook uitreikte aan ceo Martin Winterkorn van Volkswagen Groep.  Vandaag (dinsdag 22 januari)  heeft woordvoerster Marion-Maxi Hartung van ADAC gezegd dat de basis voor de verkiezing de ADAC Klantenbarometer is geweest waarin aan twintigduizend automobilisten is gevraagd hun mening te geven over een lijst van 249 nieuwe auto’s uit alle categorieën. Zij konden schriftelijk of online aan de enquête deelnemen. ADAC heeft achttien miljoen leden en Motorwelt Magazine claimt 15,9 miljoen lezers te hebben. Het zou daarmee de grootste tijdschrift zijn in heel Europa.

Nadat de Süddeutschen Zeitung had gepubliceerd dat er bij de verkiezing tot Lieblingsauto met de responscijfers was gesjoemeld (lees: nogal fors naar boven afgerond) heeft ADAC dat  afgelopen zondag erkend. De automobilistenclub heeft overigens niet gezegd in welke mate de getallen zijn veranderd maar eerder was sprake van een factor tien. Er zouden 3,4 duizend automobilisten voor de Golf hebben gekozen terwijl ADAC-communicatiechef Michael Ramstetter sprak van 34 duizend. Ramstetter is ook hoofdredacteur van het magazine. Hij heeft zijn functies neergelegd.    

Het exacte aantal zou de volgorde van de uitslag evenwel niet hebben beïnvloed omdat overal de zelfde vergrotingsfactor is gebruikt, benadrukte ADAC. Maar dat is niet genoeg want er zijn heel weinig organisaties die zo veel vertrouwen hebben bij het (voorzichtige) Duitse publiek als juist deze automobilistenclub, die ook de wegenwacht verzorgd. Vertrouwen is essentieel voor ADAC, die immers ook crash-tests uitvoert en in verzekeringen actief is.  De club heeft consequent gevochten tegen een snelheidslimiet op de Duitse snelwegen en introduceerde een plan om buitenlanders tol te laten betalen. Dus, de onthulling dat juist deze organisatie met de cijfers heeft gerommeld voor de zo belangrijke prijs die de winnende automerken heel graag voor hun marketing gebruiken, heeft een stortvloed van boosheid en verwarring opgeleverd, zo schrijft de Financial Times. "Ik heb de zaak verkloot en ik heb de cijfers groter gemaakt. Ik accepteer de verantwoordelijkheid en de consequenties", zei de afgetreden communicatiechef Ramstetter in Süddeutsche Zeitung. (bron: Süddeutsche Zeitung/ Financial Times)

Meer over Ramstetter en zijn gedrag op de website Süddeutsche.de:  "Ze noemden hem Rambo."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Liebling auto der D…….
doet me denken aan de gestolen fiets v mijn oma…..maakten ze daar geen kevers van ???

Geplaatst door: jpoet me d op

Wat een afgezaagde en onvolwassen en kleinnerende reactie over die fiets van je oma.

Geplaatst door: Peter Hagemans op
ADAC-schandaal: VW adverteert niet met Gelber Engel - Automobielmanagement.nl

ADAC-schandaal: VW adverteert niet met Gelber Engel

De Volkswagen Golf werd vorige week door de Duitsers verkozen tot Lieblingsauto der Deutschen, ofwel tot meest geliefde auto van de Duitsers. Maar winnaar Volkswagen heeft verklaard dus niet met de prijs te zullen adverteren, gezien het gerommel van ADAC met het aantal deelnemers van de enquête.

De lezers van het ADAC-tijdschrift Motorwelt kiezen elk jaar ‘Das Lieblingsauto der Deutschen’ en de prijs daarvoor is de Gelber Engel, de trofee die ADAC afgelopen week dan ook uitreikte aan ceo Martin Winterkorn van Volkswagen Groep.  Vandaag (dinsdag 22 januari)  heeft woordvoerster Marion-Maxi Hartung van ADAC gezegd dat de basis voor de verkiezing de ADAC Klantenbarometer is geweest waarin aan twintigduizend automobilisten is gevraagd hun mening te geven over een lijst van 249 nieuwe auto’s uit alle categorieën. Zij konden schriftelijk of online aan de enquête deelnemen. ADAC heeft achttien miljoen leden en Motorwelt Magazine claimt 15,9 miljoen lezers te hebben. Het zou daarmee de grootste tijdschrift zijn in heel Europa.

Nadat de Süddeutschen Zeitung had gepubliceerd dat er bij de verkiezing tot Lieblingsauto met de responscijfers was gesjoemeld (lees: nogal fors naar boven afgerond) heeft ADAC dat  afgelopen zondag erkend. De automobilistenclub heeft overigens niet gezegd in welke mate de getallen zijn veranderd maar eerder was sprake van een factor tien. Er zouden 3,4 duizend automobilisten voor de Golf hebben gekozen terwijl ADAC-communicatiechef Michael Ramstetter sprak van 34 duizend. Ramstetter is ook hoofdredacteur van het magazine. Hij heeft zijn functies neergelegd.    

Het exacte aantal zou de volgorde van de uitslag evenwel niet hebben beïnvloed omdat overal de zelfde vergrotingsfactor is gebruikt, benadrukte ADAC. Maar dat is niet genoeg want er zijn heel weinig organisaties die zo veel vertrouwen hebben bij het (voorzichtige) Duitse publiek als juist deze automobilistenclub, die ook de wegenwacht verzorgd. Vertrouwen is essentieel voor ADAC, die immers ook crash-tests uitvoert en in verzekeringen actief is.  De club heeft consequent gevochten tegen een snelheidslimiet op de Duitse snelwegen en introduceerde een plan om buitenlanders tol te laten betalen. Dus, de onthulling dat juist deze organisatie met de cijfers heeft gerommeld voor de zo belangrijke prijs die de winnende automerken heel graag voor hun marketing gebruiken, heeft een stortvloed van boosheid en verwarring opgeleverd, zo schrijft de Financial Times. "Ik heb de zaak verkloot en ik heb de cijfers groter gemaakt. Ik accepteer de verantwoordelijkheid en de consequenties", zei de afgetreden communicatiechef Ramstetter in Süddeutsche Zeitung. (bron: Süddeutsche Zeitung/ Financial Times)

Meer over Ramstetter en zijn gedrag op de website Süddeutsche.de:  "Ze noemden hem Rambo."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Liebling auto der D…….
doet me denken aan de gestolen fiets v mijn oma…..maakten ze daar geen kevers van ???

Geplaatst door: jpoet me d op

Wat een afgezaagde en onvolwassen en kleinnerende reactie over die fiets van je oma.

Geplaatst door: Peter Hagemans op