De door schandalen getroffen Duitse automobilistenvereniging ADAC is nog niet in rustiger vaarwater. Nu is er weer een discussie over een vlucht met een traumahelikopter die volgens voorzitter Peter Meyer destijds  ‘alleen vanwege Dudenhöffer’ tot stand zou zijn gekomen.  Ferdinand Dudenhöffer, alias de autoprofessor van de universiteit van Duisburg-Essen,  weerspreekt dat in een reactie ten stelligste.
Voorzitter Meyer van ADAC heeft in een artikel in Westdeutschen Allgemeinen Zeitung (WAZ) van afgelopen vrijdag gezegd dat de eerder bekritiseerde helikoptervlucht van Hamburg naar Wolfsburg (in 2003) ‘alleen vanwege Dudenhöffer’ tot stand is gekomen. Maar in een reactie bestrijdt de professor dat. Hij zegt dat hem is medegedeeld ‘dat hij wel kon meevliegen omdat dat ADAC-voorzitter op beide locaties moest spreken en sowieso de helikopter zou nemen’.
Bovendien is de bewering van Meyer dat Dudenhöffer in het verleden voor ADAC gewerkt heeft, veel lof voor de club heeft en vorstelijke honoraria heeft geïncasseerd. De Hogeschool van Gelsenkirchen, waarvoor Dudenhöffer vroeger werkte, heeft volgens Dudenhöffer inderdaad een contract gesloten voor medewerking aan  het onderzoek ADAC-Automarxx.  Maar de maandelijkse betalingen daarvoor zijn naar de Hogeschool gegaan, zo zegt Dudenhöffer, om het geld te kunnen gebruiken voor betaling van wetenschappers en studenten voor hun werk ten behoeve van het onderzoek en als vergoedingen voor reiskosten die zijn gemaakt om vergaderingen bij ADAC te kunnen bezoeken.
Dudenhöffer heeft de ADAC eerder betiteld als een club van ‘arrogante oude heren’. Hij wil dat de club wordt opgesplitst in een afdeling voor pechhulp en in een dienstverlenende wetenschappelijke onderneming. Maar daarover zei Meyer in WAZ: "Daarover hoeven wij ons van een veel oudere heer niets laten zeggen." Dudenhöffer is 63 jaar oud, de gemiddelde leeftijd van het bestuur van de ADAC zou lager liggen.
ADAC ligt nu twee weken onder vuur.  De aanleiding was het gesjoemel met de cijfers voor de prijs ‘Leiblingsauto der Deutschen’, een soort auto van het jaar die wordt verkozen door de leden van ADAC die wordt beloond met de trofee Gelber Engel. Daarna ontstond opschudding over de inzet van traumahelikopters van ADAC voor dienstreizen van bestuursleden. Voorts onderzoekt justitie in München of  ADAC met negentien miljoen leden nog wel de status van vereniging hebben mag.
Minister-president Seehofer van de deelstaat Beieren zei in het magazine Focus dat hij nu totale transparantie wil zien. ADAC zou een machtig instituut zijn waarin kennelijk arrogantie en mogelijke zelfoverschatting is ontstaan. Hij vindt een nieuwe structuur noodzakelijk. (bronnen:  KFZ Betrieb / WAZ / Focus)