De beschuldiging werd gedaan in de Süddeutsche Zeitung. Die meldde woensdag (5 februari) op basis van uitspraken van een hoge manager van een bandenfabrikant en van het tv-programma Servicezeit van de WDR dat de fabrikanten vooraf te horen kregen welke typen banden de ADAC en de Stichting Warentest wilde testen.  Vervolgens hebben die fabrikanten hun technici massaal op die banden gezet. Volgens een insider zou met enorme inzet gewerkt zijn aan verbeteringen en zouden banden speciaal zijn geprepareerd voor de verschillende tests. Maar woordvoerder Christian Garrels van ADAC bestrijdt dit. "Fabrikanten hebben op geen enkel moment invloed op de tests. Zij weten niet welke banden worden getest." Maar het zou standaard zijn dat de fabrikanten de omstandigheden van de tests kennen.  Ondertussen heeft de voorzitter van ADAC, Peter Meyer, in een interview in het eigen blad Motorwelt de vrees uitgesproken dat het mogelijk is dat ook bij de rangschikking van de autoverkiezing voor de Gelber Engel is gewijzigd. Volgende week zal ADAC de resultaten naar buiten brengen van een onderzoek naar de resultaten van de verkiezing Gelber Engel 2014.