Drie van acht Corvettes opgetakeld uit sinkhole museum

De redding van acht klassieke en historische Corvettes die vorige maand in een zogenoemd sinkhole onder het National Corvette Museum in het Amerikaanse Bowling Green zijn gestort, heeft begin deze week een aanvang genomen met de succesvolle optakeling van de Corvette ZR-1 Blue Devil uit 2009. De auto kon op eigen kracht het museum uitrijden.

De eerste inspectie wees uit dat de schade aan de ZR-1 beperkt was, ondanks dat de auto op 12 februari zo’n tien meter naar beneden stortte in een gat onder de vloer van het museum. Vervolgens is het 40th Anniversary-model uit 1993 opgetakeld dat wel aanzienlijke schade aan de buitenkant had opgelopen. Nagenoeg alle plaatwerkdelen en de ruiten zullen moeten worden vervangen maar de auto is zeker te herstellen. De derde auto, een Corvette uit 1962, werd rechtstandig uit het gat getakeld. Maar eerst moest een autolift worden vastgezet die bovenop de Corvette terecht was gekomen.
De redding van de eerste drie auto’s ging eigenlijk probleemloos. Helaas liggen de vijf andere Corvettes bijna of helemaal bedolven onder het puin. Men verwacht dat het moeilijk zal zijn om ze uit het gat te halen en men vreest dat ze heel erg veel schade hebben opgelopen. Het karwei om alle auto’s omhoog te halen zal nog zeker twee maanden in beslag nemen.  Nadat de auto’s uit het sinkhole zijn opgehaald zullen ze getransporteerd worden naar een speciale werkplaats binnen General Motors Design in Warren (Michigan) waar de restauraties het best uitgevoerd kunnen worden. Op deze afdeling worden alle auto’s gerestaureerd worden voor de GM Heritage Collection, waaronder de historische conceptauto’s van GM.

 

 

 

 

Drie van acht Corvettes opgetakeld uit sinkhole museum - Automobielmanagement.nl

Drie van acht Corvettes opgetakeld uit sinkhole museum

De redding van acht klassieke en historische Corvettes die vorige maand in een zogenoemd sinkhole onder het National Corvette Museum in het Amerikaanse Bowling Green zijn gestort, heeft begin deze week een aanvang genomen met de succesvolle optakeling van de Corvette ZR-1 Blue Devil uit 2009. De auto kon op eigen kracht het museum uitrijden.

De eerste inspectie wees uit dat de schade aan de ZR-1 beperkt was, ondanks dat de auto op 12 februari zo’n tien meter naar beneden stortte in een gat onder de vloer van het museum. Vervolgens is het 40th Anniversary-model uit 1993 opgetakeld dat wel aanzienlijke schade aan de buitenkant had opgelopen. Nagenoeg alle plaatwerkdelen en de ruiten zullen moeten worden vervangen maar de auto is zeker te herstellen. De derde auto, een Corvette uit 1962, werd rechtstandig uit het gat getakeld. Maar eerst moest een autolift worden vastgezet die bovenop de Corvette terecht was gekomen.
De redding van de eerste drie auto’s ging eigenlijk probleemloos. Helaas liggen de vijf andere Corvettes bijna of helemaal bedolven onder het puin. Men verwacht dat het moeilijk zal zijn om ze uit het gat te halen en men vreest dat ze heel erg veel schade hebben opgelopen. Het karwei om alle auto’s omhoog te halen zal nog zeker twee maanden in beslag nemen.  Nadat de auto’s uit het sinkhole zijn opgehaald zullen ze getransporteerd worden naar een speciale werkplaats binnen General Motors Design in Warren (Michigan) waar de restauraties het best uitgevoerd kunnen worden. Op deze afdeling worden alle auto’s gerestaureerd worden voor de GM Heritage Collection, waaronder de historische conceptauto’s van GM.