Doofpotcultuur bij GM, zegt senaatscommissie

De voorzitter van de senaatscommissie die onderzoek doet naar de problemen met de startschakelaar van GM, heeft de autofabrikant beschuldigd van een ‘cover-up culture’.

Voorzitter Claire McCaskill zei dat ingenieur Ray deGiorgio onder ede heeft gelogen over hoe een verandering in het ontwerp tot stand kwam, zo meldt Financial Times. McCaskill confronteerde ceo Mary Barra van GM met bewijs dat deze deGiorgio vorig jaar tijdens een rechtszaak heeft gezegd dat hij geen kennis had van hoe het kwam dat de startschakelaar opnieuw werd ontworpen in 2006. Maar uit documenten blijkt dat dezelfde meneer deGiorgio de veranderingen heeft goedgekeurd, aldus McCaskill.  Het nieuwe ontwerp van de startschakelaar heeft zich inmiddels  ontpopt als cruciaal want het suggereert dat GM wist van de problemen met de oude schakelaar. Die had de neiging spontaan over te schakelen van ‘run’ naar ‘accesory’ terwijl de auto reed. En omdat de nieuwe schakelaar hetzelfde onderdeelnummer kreeg als de oude, spreekt men nu van een cover-up.  Het vermoeden dat de (oude) schakelaar niet goed is, bestaat al sinds 2001.
Mary Barra gaf geen commentaar op de beschuldiging van McCaskill en ook niet op wie in het bedrijf op de hoogte waren van het bewijs uit  een rechtszaak van vorig jaar, betreffende een botsing van een Chevrolet Cobalt  in 2010. Barra zegt dat ‘interne zaken’ van het bedrijf zulke zaken onderzoekt. (bron: FT)

Zie ook Automotive News: "U weet van alles helemaal niks."  

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Doofpotcultuur bij GM, zegt senaatscommissie - Automobielmanagement.nl

Doofpotcultuur bij GM, zegt senaatscommissie

De voorzitter van de senaatscommissie die onderzoek doet naar de problemen met de startschakelaar van GM, heeft de autofabrikant beschuldigd van een ‘cover-up culture’.

Voorzitter Claire McCaskill zei dat ingenieur Ray deGiorgio onder ede heeft gelogen over hoe een verandering in het ontwerp tot stand kwam, zo meldt Financial Times. McCaskill confronteerde ceo Mary Barra van GM met bewijs dat deze deGiorgio vorig jaar tijdens een rechtszaak heeft gezegd dat hij geen kennis had van hoe het kwam dat de startschakelaar opnieuw werd ontworpen in 2006. Maar uit documenten blijkt dat dezelfde meneer deGiorgio de veranderingen heeft goedgekeurd, aldus McCaskill.  Het nieuwe ontwerp van de startschakelaar heeft zich inmiddels  ontpopt als cruciaal want het suggereert dat GM wist van de problemen met de oude schakelaar. Die had de neiging spontaan over te schakelen van ‘run’ naar ‘accesory’ terwijl de auto reed. En omdat de nieuwe schakelaar hetzelfde onderdeelnummer kreeg als de oude, spreekt men nu van een cover-up.  Het vermoeden dat de (oude) schakelaar niet goed is, bestaat al sinds 2001.
Mary Barra gaf geen commentaar op de beschuldiging van McCaskill en ook niet op wie in het bedrijf op de hoogte waren van het bewijs uit  een rechtszaak van vorig jaar, betreffende een botsing van een Chevrolet Cobalt  in 2010. Barra zegt dat ‘interne zaken’ van het bedrijf zulke zaken onderzoekt. (bron: FT)

Zie ook Automotive News: "U weet van alles helemaal niks."  

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding