Volgens de AVc zijn criminelen steeds beter in staat om de beveiliging van voertuigen te omzeilen. De schadelast stijgt dan ook explosief, van 38 miljoen euro in 2011 naar 98 miljoen euro vorig jaar. Dat komt vooral doordat het type criminaliteit verschoven is van joyriders naar professionele bendes. Die stelen het liefst relatief jonge auto’s.

Om het tij te keren, wordt op 22 mei het convenant Versneld plaatsen diefstalsignaal ondertekend. Daarin spreken het Ministerie van Veiligheid en Justitie, de politie, het RDW, het Verbond van Verzekeraars, Stichting AVc en de Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) af om voertuigdiefstal binnen 2 uur te registreren. Doel is om Nederland niet meer het imago te laten hebben van een ‘leuk exportland’ waar je gemakkelijk wat auto’s kunt weghalen. De ondertekening vindt plaats tijdens een VbV-congres vanwege twintig jaar samenwerking tussen overheid en bedrijfsleven om voertuigcriminaliteit aan te pakken.