Vertegenwoordigers van beide organisaties gaven vandaag een toelichting, bij de aftrap van Reifen 2014, in Essen. Over twee jaar, direct na Reifen 2016, zullen de moederbedrijven Messe Essen en Messe Frankfurt hun twee belangrijkste mondiale beurzen met elkaar verknopen. De beoogde partners hopen synergie te behalen op het vlak van sales en marketing.

Waar Reifen toonaangevend is op het gebied van banden en aanverwante apparatuur is de Automechanika de norm voor hardware en onderdelen in de after market. Beide hebben een sterke internationale signatuur. Bij Reifen is circa zeventig procent van de exposanten afkomstig uit het buitenland, bij de Automechanika ruim tachtig procent. Beide beurzen worden bezocht door bovengemiddeld veel beslissers.

Van de veertien Automechanika-edities over de grens hebben echter slechts enkele ook een ‘bandenprofiel’. Daar wordt te zijner tijd wat aan gedaan. "Met Reifen Essen hebben we een geschikte partner gevonden om dit deel van ons portfolio over de volle breedte binnen ons merk uit te rollen", aldus Detlef Braun, directeur van Automechanika Frankfurt. Vergelijkbare voordelen ziet Oliver P. Kuhrt, CEO van Messe Essen ook voor Reifen. "Als gevolg van de samenwerking vergroten we de toegevoegde waarde die Reifen biedt op zijn secties Garages en Car Service." De krachtenbundeling zal zich buiten Duitsland het eerst gaan manifesteren op automotive vakbeurzen in Chicago, Dubai, Istanbul, Moskou en New Delhi. Daar gaan beide verkoopteams nauw samenwerken. "Onze exposanten zullen profiteren van de nieuwe markten die we voor hen openen", aldus Kuhrt. "Dat vergroot de klantentrouw en komt ook ten goede aan Reifen in Essen, dat internationaal nog beter op de kaart wordt gezet."