Een autorit duurde er vorig jaar gemiddeld ruim twintig procent langer als gevolg van files. Dat meldt TomTom op basis van zijn Traffic Index, die is gebaseerd op daadwerkelijke reistijden van auto’s zowel snelwegen als regionale en lokale wegen meeneemt.

Gemeten over de gehele dag waren in 2013 de vertragingen in de meeste Nederlandse steden stabiel. In Den Haag en Breda verslechterde de situatie iets, terwijl die in Eindhoven, Tilburg en Utrecht enigszins verbeterde. Alhoewel iets rustiger dan vorig jaar, blijft de avondspits in Rotterdam het slechtste moment en locatie om in de auto te zitten. De filevertraging is dan gemiddeld 49 procent. Een autorit duurt dan dus bijna de helft langer dan wanneer het verkeer vrij kan doorstromen.

Uit de analyse van de anonieme ‘big data’ van TomTom blijkt verder dat sluiproutes doorgaans geen tijdwinst opleveren. In Nederland vindt 72 procent van alle vertragingen op niet-snelwegen plaats, dit leidt ertoe dat shortcuts juist ‘longcuts’ kunnen worden, die tot meer dan vijftig procent extra reistijd kunnen leiden.  

   

File

2013

1

Den Haag

22%

2

Groningen

21% 

3

Amsterdam

19%

4

Rotterdam

19%

5

Nijmegen

18%

6

Tilburg

15%

7

Eindhoven

14%

8

Breda

14%

9

Utrecht

13%

10

Almere

10%