Euro NCAP: ultra compacte voertuigen onveilig

Ultra compacte voertuigen, zoals de Renault Twizy en de Tazzari ZERO blijken onveiliger voor inzittenden dan gewone personenauto’s. Dat komt naar voren uit een crashtest van Euro NCAP van vier van deze voertuigen.

Omdat dit soort voertuigen steeds populairder worden, vond Euro NCAP het tijd om de veiligheid hiervan onder de loep te nemen. In sommige gevallen is de kans op een fatale afloop bij een ongeval zeer groot.

De voertuigen zijn getest bij een snelheid van 50 km per uur. Met deze snelheid simuleert Euro  NCAP een frontale botsing op een tegemoetkomend voertuig en een zijdelingse botsing tegen bijvoorbeeld een boom.  Bij de Tazzari Zero brak de veiligheidsgordel af, waardoor het hoofd van de dummy met grote kracht op  de stuurkolom raakte.  Bij de Club Car kwam er weinig kracht op de veiligheidsgordel, omdat het stuur bijna een halve meter naar achteren schoot tegen de borst van de bestuurder

Het minst onveilig blijkt de Renault Twizy. Bij de crashtest bleef de kooiconstructie van het voertuig intact; deze lijkt zelfs een zwaardere impact te kunnen weerstaan. Wel zorgde de combinatie van een stijve structuur van het voertuig en de veiligheidsriemen voor enorme krachten op de nek van de testdummy. Opvallend is dat, van de geteste voertuigen, alleen de Twizy is voorzien van een airbag.

Naar aanleiding van de testresultaten roept de ANWB fabrikanten van deze voertuigen op  om de veiligheid te verbeteren. Euro NCAP  is een samenwerkingsverband van de ANWB en haar Europese zusterclubs met de Nederlandse , Britse, Zweedse, Duitse, Franse en Catalaanse overheid, de Europese Commissie en de Europese consumentenorganisaties. De volledige resultaten zijn terug te vinden op www.anwb.nl.

Euro NCAP: ultra compacte voertuigen onveilig - Automobielmanagement.nl

Euro NCAP: ultra compacte voertuigen onveilig

Ultra compacte voertuigen, zoals de Renault Twizy en de Tazzari ZERO blijken onveiliger voor inzittenden dan gewone personenauto’s. Dat komt naar voren uit een crashtest van Euro NCAP van vier van deze voertuigen.

Omdat dit soort voertuigen steeds populairder worden, vond Euro NCAP het tijd om de veiligheid hiervan onder de loep te nemen. In sommige gevallen is de kans op een fatale afloop bij een ongeval zeer groot.

De voertuigen zijn getest bij een snelheid van 50 km per uur. Met deze snelheid simuleert Euro  NCAP een frontale botsing op een tegemoetkomend voertuig en een zijdelingse botsing tegen bijvoorbeeld een boom.  Bij de Tazzari Zero brak de veiligheidsgordel af, waardoor het hoofd van de dummy met grote kracht op  de stuurkolom raakte.  Bij de Club Car kwam er weinig kracht op de veiligheidsgordel, omdat het stuur bijna een halve meter naar achteren schoot tegen de borst van de bestuurder

Het minst onveilig blijkt de Renault Twizy. Bij de crashtest bleef de kooiconstructie van het voertuig intact; deze lijkt zelfs een zwaardere impact te kunnen weerstaan. Wel zorgde de combinatie van een stijve structuur van het voertuig en de veiligheidsriemen voor enorme krachten op de nek van de testdummy. Opvallend is dat, van de geteste voertuigen, alleen de Twizy is voorzien van een airbag.

Naar aanleiding van de testresultaten roept de ANWB fabrikanten van deze voertuigen op  om de veiligheid te verbeteren. Euro NCAP  is een samenwerkingsverband van de ANWB en haar Europese zusterclubs met de Nederlandse , Britse, Zweedse, Duitse, Franse en Catalaanse overheid, de Europese Commissie en de Europese consumentenorganisaties. De volledige resultaten zijn terug te vinden op www.anwb.nl.