Unhappy Honda: column Toralt Deinum

Wanneer stopt het verlies aan marktaandeel bij Honda in Europa? Dat vraagt AM-columnist Toralt Deinum zich af. Lees verder voor zijn antwoorden.

In juni scoorde het Japanse merk nog maar 0,9 procent en in de afgelopen maand halveerde de afzet in Nederland tot zegge en schrijve zestig registraties. Ter vergelijking: Lexus, de luxe dochter van Toyota, en zelfs het exclusieve Porsche verkochten meer auto’s.

Dat Honda anders dan de meeste concurrenten niet actief is in het A-segment, is begrijpelijk. Hoewel er in dit deel van de markt grote verkoopaantallen gerealiseerd kunnen worden, is de winstgevendheid marginaal. Honda lijkt marge dus belangrijker te vinden dan omzet, maar die keuze zien we niet terug aan de bovenkant van het gamma. Ten noorden van de Civic en de CR-V heeft het merk namelijk helemaal niks meer in huis.

Basis erg smal 

De basis van Honda wordt op deze manier in Europa wel erg smal. Precies in het marktsegment waar Subaru nu zijn brood verdient, kunnen geen orders meer worden genoteerd. Waarom positioneren de Japanners zichzelf niet als ingetogen premiummerk à la Volvo? De kwaliteit is er en de modellen kan men zó uit het schap van luxe dochter Acura halen. De TLX bijvoorbeeld, een sportsedan die in de VS de opvolger is van onze Accord. Of de RDX, een suv waarmee klanten die de CR-V te gewoontjes vinden binnenboord gehouden kunnen worden.

Toegegeven: met dit soort modellen zullen in Europa geen grote afzetaantallen gerealiseerd worden. Maar de fraaie TLX en RDX kunnen er wel toe leiden dat de consument meer zin krijgt om een Jazz of Civic te kopen. En Honda kan, als men het luxe duo geschikt maakt voor de 2.2 i-DTEC motor, een alternatief bieden voor de Infiniti Q50 en de Lexus NX. Het lenen van Acura’s modellen hoeft ook geen zwaktebod te zijn: de wereldberoemde NSX, waarvan volgend jaar een nieuwe editie komt, werd in de VS namelijk ook onder dit label verkocht.

Alle kaarten op HR-V 

Honda zet nu zelf al z’n kaarten op de HR-V, een compacte cross-over die vanaf 2015 onder de CR-V in het gamma komt. Op papier is het een nette auto maar geldt dat ook niet voor de Tourer-versie van de Civic? Toch is dit geen model waar de consument blij van lijkt te worden. De populariteit van de Civic blijft afnemen. Met de RDX krijgt Honda een prima alternatief voor de BMW X3 in handen waar ook de dealers weer vrolijk van kunnen worden. Want die Duitse suv was in juli in z’n eentje populairder dan het totale repertoire van Honda bij elkaar. 

Deze column – en meer achtergrondartikelen – staat in de vandaag verschenen nieuwe editie van Automobiel Management.

Reacties

En daarom komt Honda ook met de nieuwe Jazz in 2015. Twee nieuwe modellen naast twee snoepjes Type-R en NSX. Zo beter? 🙂

Geplaatst door: Cees op

Tsja, journalistjes doen hun voorwerk niet altijd goed. Mag niet vd baas , die moet bezuinigen en zelf een topsalaris id zak stoppen. Jongens, zolang we zò denken, komen we er nooit ! Samen denken, samen doen, en samen verdelen !
Blijven hopen !

Geplaatst door: JP op

Hoezo zet Honda alles op de nieuwe HR-V?Slecht opgelet Toralt!Wat dacht je van een nieuwe Jazz(ook als Hybride en met nieuwe automaat) Dan nog een krachtigere variant van de 1.6 Diesel voor de. Civic en CR-V erbij en ook deze komt waarschijnlijk met een nieuwe DSG-achtlingen automaat. Vergeet ook niet 3 nieuwe VTEC-Turbo motoren en o ja de nieuwe NSX en Civic Type R. Ik vind je research over de plannen van Honda beneden de maat!

Geplaatst door: Gilbert op

@Gilbert: het door jouw genoemde model/motoren offensief verbreed de basis van Honda niet. Het blijven niches. Ik lees in de column van Toralt niet dat hij beweert dat de Jazz verdwijnt.. Een nieuwe Jazz is leuk voor de bestaande groep Jazz rijders die vervanging wensen.. Vreemd merkrijders hebben keus te over bij anderen. Dát is mede het probleem van Honda, m.i. Nieuwe D-segmenters worden steeds duurder (Passat / Mondeo) en dat schept een kans voor Honda met een courant geprijsde Accord, denk ik.

Is die auto niet meer ‘duurder dan’ zoals voorgaande generaties vaak waren.

Enfin, misschien heeft Honda Europa als afzetmarkt niet langer nodig om winstgevend en continuïteit te blijven in de toekomst. 😉

Geplaatst door: Sander Frinks op

@Sander. Honda zal in Nederland altijd wel een niche blijven, maar de bredere basis zal er echt wel komen door de nieuwe ontwikkelingen met name ook in het door jou genoemde D-segment.Als Honda tenminste hun onderscheidende Imago van technisch hoogstaand en sportieve auto’s weer nieuw leven in kan blazen. Want juist daar zit de kracht van dit merk. We zullen zien hoe het uitpakt als ook nog eens de huidige kromme bijtellingsregels worden aangepakt. Pas dan zal er een eerlijker vergelijk gemaakt kunnen worden en zal Honda zich moeten bewijzen. Gezien de huidige ontwikkelingen zal dit naar mijn mening zeker gaan lukken.

Geplaatst door: Gilbert op
Unhappy Honda: column Toralt Deinum - Automobielmanagement.nl

Unhappy Honda: column Toralt Deinum

Wanneer stopt het verlies aan marktaandeel bij Honda in Europa? Dat vraagt AM-columnist Toralt Deinum zich af. Lees verder voor zijn antwoorden.

In juni scoorde het Japanse merk nog maar 0,9 procent en in de afgelopen maand halveerde de afzet in Nederland tot zegge en schrijve zestig registraties. Ter vergelijking: Lexus, de luxe dochter van Toyota, en zelfs het exclusieve Porsche verkochten meer auto’s.

Dat Honda anders dan de meeste concurrenten niet actief is in het A-segment, is begrijpelijk. Hoewel er in dit deel van de markt grote verkoopaantallen gerealiseerd kunnen worden, is de winstgevendheid marginaal. Honda lijkt marge dus belangrijker te vinden dan omzet, maar die keuze zien we niet terug aan de bovenkant van het gamma. Ten noorden van de Civic en de CR-V heeft het merk namelijk helemaal niks meer in huis.

Basis erg smal 

De basis van Honda wordt op deze manier in Europa wel erg smal. Precies in het marktsegment waar Subaru nu zijn brood verdient, kunnen geen orders meer worden genoteerd. Waarom positioneren de Japanners zichzelf niet als ingetogen premiummerk à la Volvo? De kwaliteit is er en de modellen kan men zó uit het schap van luxe dochter Acura halen. De TLX bijvoorbeeld, een sportsedan die in de VS de opvolger is van onze Accord. Of de RDX, een suv waarmee klanten die de CR-V te gewoontjes vinden binnenboord gehouden kunnen worden.

Toegegeven: met dit soort modellen zullen in Europa geen grote afzetaantallen gerealiseerd worden. Maar de fraaie TLX en RDX kunnen er wel toe leiden dat de consument meer zin krijgt om een Jazz of Civic te kopen. En Honda kan, als men het luxe duo geschikt maakt voor de 2.2 i-DTEC motor, een alternatief bieden voor de Infiniti Q50 en de Lexus NX. Het lenen van Acura’s modellen hoeft ook geen zwaktebod te zijn: de wereldberoemde NSX, waarvan volgend jaar een nieuwe editie komt, werd in de VS namelijk ook onder dit label verkocht.

Alle kaarten op HR-V 

Honda zet nu zelf al z’n kaarten op de HR-V, een compacte cross-over die vanaf 2015 onder de CR-V in het gamma komt. Op papier is het een nette auto maar geldt dat ook niet voor de Tourer-versie van de Civic? Toch is dit geen model waar de consument blij van lijkt te worden. De populariteit van de Civic blijft afnemen. Met de RDX krijgt Honda een prima alternatief voor de BMW X3 in handen waar ook de dealers weer vrolijk van kunnen worden. Want die Duitse suv was in juli in z’n eentje populairder dan het totale repertoire van Honda bij elkaar. 

Deze column – en meer achtergrondartikelen – staat in de vandaag verschenen nieuwe editie van Automobiel Management.

Reacties

En daarom komt Honda ook met de nieuwe Jazz in 2015. Twee nieuwe modellen naast twee snoepjes Type-R en NSX. Zo beter? 🙂

Geplaatst door: Cees op

Tsja, journalistjes doen hun voorwerk niet altijd goed. Mag niet vd baas , die moet bezuinigen en zelf een topsalaris id zak stoppen. Jongens, zolang we zò denken, komen we er nooit ! Samen denken, samen doen, en samen verdelen !
Blijven hopen !

Geplaatst door: JP op

Hoezo zet Honda alles op de nieuwe HR-V?Slecht opgelet Toralt!Wat dacht je van een nieuwe Jazz(ook als Hybride en met nieuwe automaat) Dan nog een krachtigere variant van de 1.6 Diesel voor de. Civic en CR-V erbij en ook deze komt waarschijnlijk met een nieuwe DSG-achtlingen automaat. Vergeet ook niet 3 nieuwe VTEC-Turbo motoren en o ja de nieuwe NSX en Civic Type R. Ik vind je research over de plannen van Honda beneden de maat!

Geplaatst door: Gilbert op

@Gilbert: het door jouw genoemde model/motoren offensief verbreed de basis van Honda niet. Het blijven niches. Ik lees in de column van Toralt niet dat hij beweert dat de Jazz verdwijnt.. Een nieuwe Jazz is leuk voor de bestaande groep Jazz rijders die vervanging wensen.. Vreemd merkrijders hebben keus te over bij anderen. Dát is mede het probleem van Honda, m.i. Nieuwe D-segmenters worden steeds duurder (Passat / Mondeo) en dat schept een kans voor Honda met een courant geprijsde Accord, denk ik.

Is die auto niet meer ‘duurder dan’ zoals voorgaande generaties vaak waren.

Enfin, misschien heeft Honda Europa als afzetmarkt niet langer nodig om winstgevend en continuïteit te blijven in de toekomst. 😉

Geplaatst door: Sander Frinks op

@Sander. Honda zal in Nederland altijd wel een niche blijven, maar de bredere basis zal er echt wel komen door de nieuwe ontwikkelingen met name ook in het door jou genoemde D-segment.Als Honda tenminste hun onderscheidende Imago van technisch hoogstaand en sportieve auto’s weer nieuw leven in kan blazen. Want juist daar zit de kracht van dit merk. We zullen zien hoe het uitpakt als ook nog eens de huidige kromme bijtellingsregels worden aangepakt. Pas dan zal er een eerlijker vergelijk gemaakt kunnen worden en zal Honda zich moeten bewijzen. Gezien de huidige ontwikkelingen zal dit naar mijn mening zeker gaan lukken.

Geplaatst door: Gilbert op