Een schone, rookvrije en fris gewassen auto levert meer geld op. Zeven van de tien vrouwelijke autokopers en zes van de tien mannen biedt meer geld voor een schone auto. Eén op de drie is bereid meer dan tweehonderdvijftig euro extra te betalen voor een rookvrije auto;  twintig procent van de mannen betaalt zelfs wel vijfhonderd euro meer. Dit blijkt uit recent onderzoek in opdracht van Marktplaats Auto’s waarbij de factoren die van invloed zijn op de aankoop van een auto in kaart werden bracht. De grootste afknappers bij een autobezichtiging zijn de nattehondgeur, een volle asbak, stoelhoezen met bont en bekleding met bloemetjes.

Geur

Neus en oog willen ook wat. De geur van leer – of beter nog, de geur van een nieuwe auto, doet wonderen voor ons humeur als we een auto instappen. Veel mensen bieden daarentegen minder als de auto naar een huisdier (48%) of sigaretten (59%) ruikt. De koopzin van met name vrouwen wordt ook negatief  beïnvloed door rondslingerende spullen. Voor bijna dertig procent is een vieze of ongewassen auto reden om hun bod te verlagen. Sterker nog, meer dan de helft van de kopers koopt het liefst een auto van iemand die de auto net heeft gewassen of gereinigd.

Testrit belangrijk

De zon heeft een positief effect op het aankoopgedrag van mannen – en van de Friezen in het bijzonder. Het overgrote deel van de ondervraagden (89,6%) vindt een proefrit in verschillende auto’s zeer belangrijk om zo een goede vergelijking te kunnen maken en 65% neemt graag iemand mee voor een second opinion. Ook muziek kan een positief effect hebben op autoverkoop. Zo doet ‘Happy’ van Pharrell Williams het goed onder de respondenten.
Knikhondje

Vooral op regionaal niveau reageren we verschillend op verfraaiing in de auto. Gelderlanders kopen liever geen auto met de sticker ‘baby on board’ en Zeeuwen ergeren zich aan een knikkend hondje op de hoedenplank. Drenten vermijden het liefst dobbelstenen die aan de achteruitkijkspiegel hangen. Allemaal leuk en aardig, maar uiteindelijk blijken de prijs, het aantal gereden kilometers en de geldige apk toch doorslaggevend te zijn voor de koop van een auto.

Onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door Direct Research en gehouden onder 1043 Nederlanders die in het bezit zijn van een rijbewijs, gelijk verdeeld over mannen en vrouwen. De respondenten kregen dertien meerkeuzevragen en stellingen. Enkele vragen konden beantwoord worden met meerdere antwoordmogelijkheden. Met een miljoen unieke bezoekers per maand in de groep Auto’s is Marktplaats een belangrijke autosite met (naar eigen zeggen) het hoogste bezoekersaantal van Nederland. Marktplaats maakt sinds november 2004 onderdeel uit van eBay.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding