FNV: monteurs Bovag-bedrijven draaien te veel uren

Een op de vier automonteurs en fietsenmakers werkt elke week meer uren dan in hun contract is afgesproken. Dat stelt vakbond FNV Metaal op grond van eigen onderzoek bij 840 werknemers in de branche.

Werken zonder rooster voor de werktijden komt volgens de vakbond regelmatig voor; zeggenschap over de eigen tijd bestaat nauwelijks. Meer dan tachtig procent van degenen die meewerkten aan het onderzoek geeft aan dat hun baas werken op een zaterdag verplicht stelt. Ruim twintig procent werkt volgens FNV Metaal 9,5 uur of meer op een ‘normale’ werkdag. Van de overwerkers zou 42 procent geen inzicht hebben in de hoeveelheid extra uren en bijbehorende beloning. "Het loonbriefje is daar niet duidelijk over."

Werknemers die langer doorwerken maken verhoudingsgewijs meer fouten, stelt de vakbond. Ook zou op termijn de verhoogde werklast leiden tot meer gezondheidsklachten. Verder zouden steeds meer bedrijven de afgesproken ATV niet  toepassen, waardoor mensen een 40-urige in plaats van een 38-urige werkweek hebben. Jacqie van Stigt, landelijk bestuurder FNV Metaal:  "ATV is belangrijk voor het herverdelen van werk, zeker in een sector die structureel krimpt is dat extra belangrijk."

De resultaten worden vandaag gepresenteerd aan de Bovag tijdens de tweede cao-onderhandeling. Het onderzoek in samenwerking met GFK betreft werknemers in de Motorvoertuigenbranche (onder andere garages, fietsenhandels en autodealers), zowel leden als niet-leden.  

Bovagwoordvoerder Paul de Waal zegt niet de indruk te hebben dat in het autobedrijf sprake is van structureel overwerk. "De cijfers die de FNV presenteert worden voor de helft bepaald door de situatie bij de fietsenmakers. Daar is werken op zaterdag, zonder toeslag, onderdeel van de cao. In de autobedrijven gebeurt het merendeel van het overwerk in goed overleg."

In de cao-onderhandeling bepleit Bovag flexibilisering van de arbeidstijden en -dagen. "Vanuit consumenten groeit de vraag om ook te repareren op zaterdag. Daar moet de sector aan beantwoorden. De zaterdag moet geen uitzondering meer zijn. Een toeslag zou daarom in onze ogen dienen te verdwijnen." Daarnaast bepleit Bovag vereenvoudiging van de beloningsstructuur. "Werkgevers weten soms zelf niet welke regels en afspraken er zijn, laat staan het personeel. Dat probleem moeten we gezamenlijk oplossen."

 Werktijdenonderzoek_werknemers_Bovag_1410141.pdf
FNV: monteurs Bovag-bedrijven draaien te veel uren - Automobielmanagement.nl

FNV: monteurs Bovag-bedrijven draaien te veel uren

Een op de vier automonteurs en fietsenmakers werkt elke week meer uren dan in hun contract is afgesproken. Dat stelt vakbond FNV Metaal op grond van eigen onderzoek bij 840 werknemers in de branche.

Werken zonder rooster voor de werktijden komt volgens de vakbond regelmatig voor; zeggenschap over de eigen tijd bestaat nauwelijks. Meer dan tachtig procent van degenen die meewerkten aan het onderzoek geeft aan dat hun baas werken op een zaterdag verplicht stelt. Ruim twintig procent werkt volgens FNV Metaal 9,5 uur of meer op een ‘normale’ werkdag. Van de overwerkers zou 42 procent geen inzicht hebben in de hoeveelheid extra uren en bijbehorende beloning. "Het loonbriefje is daar niet duidelijk over."

Werknemers die langer doorwerken maken verhoudingsgewijs meer fouten, stelt de vakbond. Ook zou op termijn de verhoogde werklast leiden tot meer gezondheidsklachten. Verder zouden steeds meer bedrijven de afgesproken ATV niet  toepassen, waardoor mensen een 40-urige in plaats van een 38-urige werkweek hebben. Jacqie van Stigt, landelijk bestuurder FNV Metaal:  "ATV is belangrijk voor het herverdelen van werk, zeker in een sector die structureel krimpt is dat extra belangrijk."

De resultaten worden vandaag gepresenteerd aan de Bovag tijdens de tweede cao-onderhandeling. Het onderzoek in samenwerking met GFK betreft werknemers in de Motorvoertuigenbranche (onder andere garages, fietsenhandels en autodealers), zowel leden als niet-leden.  

Bovagwoordvoerder Paul de Waal zegt niet de indruk te hebben dat in het autobedrijf sprake is van structureel overwerk. "De cijfers die de FNV presenteert worden voor de helft bepaald door de situatie bij de fietsenmakers. Daar is werken op zaterdag, zonder toeslag, onderdeel van de cao. In de autobedrijven gebeurt het merendeel van het overwerk in goed overleg."

In de cao-onderhandeling bepleit Bovag flexibilisering van de arbeidstijden en -dagen. "Vanuit consumenten groeit de vraag om ook te repareren op zaterdag. Daar moet de sector aan beantwoorden. De zaterdag moet geen uitzondering meer zijn. Een toeslag zou daarom in onze ogen dienen te verdwijnen." Daarnaast bepleit Bovag vereenvoudiging van de beloningsstructuur. "Werkgevers weten soms zelf niet welke regels en afspraken er zijn, laat staan het personeel. Dat probleem moeten we gezamenlijk oplossen."

 Werktijdenonderzoek_werknemers_Bovag_1410141.pdf