Studie Deloitte: jonge generatie wil wél eigen auto

Vergeet de verhalen over jongeren die niet meer geïnteresseerd zouden zijn in een eigen auto: ze zijn het namelijk wel degelijk. Dit stelt consultancybureau Deloitte op basis van zijn ‘2014 Global Automotive Consumer Study’.

Aan meer dan 23 duizend consumenten, verdeeld over wereldwijd negentien landen (8500 Europeanen) kregen vragen voorgelegd over automobiliteit. Drie kwart van mensen die geboren zijn tussen 1980 en 1997 zegt de komende vijf jaar een eigen auto te willen hebben. Meer dan de helft wil dat al in de eerstkomende drie jaar. Conclusie van Deloitte: "De jonge generatie herbergt een enorm potentieel voor de autobranche – meer dan vele andere leeftijdscategorieën."

Gedurende het aankoopproces bekijkt tachtig procent minstens drie merken; een op de acht jongeren bestudeert er zelfs zes of meer. "Fabrikanten zouden zich daarom nadrukkelijker moeten bezighouden met de wensen en behoeften van deze toekomstige klanten." Bij de oriëntatie op een merk/model baseert twintig procent zich op de sociale media. Voor 59 procent zijn adviezen van familie en vrienden bepalend. Voor 37 procent is ook de autoverkoper beïnvloeder van het beslisproces (meerdere antwoorden waren mogelijk).

Doorslaggevende selectiecriteria zijn voor jonge mensen de kosten, zoals brandstofverbruik en het prijskaartje. In heel Europa stellen jongeren de onderhoudskosten voorop, evenals praktische bruikbaarheid. Zaken als uitrusting, techniek en milieuvriendelijkheid van het voertuig komen pas later in beeld. Techniek op het gebied van veiligheid wordt over het algemeen sterker gewaardeerd dan de nieuwste snufjes in het dashboard. (Bron: Kfz-Betrieb)

Zie ook het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2014.  

 Deloitte 2014.

 

Studie Deloitte: jonge generatie wil wél eigen auto - Automobielmanagement.nl

Studie Deloitte: jonge generatie wil wél eigen auto

Vergeet de verhalen over jongeren die niet meer geïnteresseerd zouden zijn in een eigen auto: ze zijn het namelijk wel degelijk. Dit stelt consultancybureau Deloitte op basis van zijn ‘2014 Global Automotive Consumer Study’.

Aan meer dan 23 duizend consumenten, verdeeld over wereldwijd negentien landen (8500 Europeanen) kregen vragen voorgelegd over automobiliteit. Drie kwart van mensen die geboren zijn tussen 1980 en 1997 zegt de komende vijf jaar een eigen auto te willen hebben. Meer dan de helft wil dat al in de eerstkomende drie jaar. Conclusie van Deloitte: "De jonge generatie herbergt een enorm potentieel voor de autobranche – meer dan vele andere leeftijdscategorieën."

Gedurende het aankoopproces bekijkt tachtig procent minstens drie merken; een op de acht jongeren bestudeert er zelfs zes of meer. "Fabrikanten zouden zich daarom nadrukkelijker moeten bezighouden met de wensen en behoeften van deze toekomstige klanten." Bij de oriëntatie op een merk/model baseert twintig procent zich op de sociale media. Voor 59 procent zijn adviezen van familie en vrienden bepalend. Voor 37 procent is ook de autoverkoper beïnvloeder van het beslisproces (meerdere antwoorden waren mogelijk).

Doorslaggevende selectiecriteria zijn voor jonge mensen de kosten, zoals brandstofverbruik en het prijskaartje. In heel Europa stellen jongeren de onderhoudskosten voorop, evenals praktische bruikbaarheid. Zaken als uitrusting, techniek en milieuvriendelijkheid van het voertuig komen pas later in beeld. Techniek op het gebied van veiligheid wordt over het algemeen sterker gewaardeerd dan de nieuwste snufjes in het dashboard. (Bron: Kfz-Betrieb)

Zie ook het Nationaal Zakenauto Onderzoek 2014.  

 Deloitte 2014.