De online wereld heeft volgens hen de manier van kopen en de verwachting die mensen hebben van retailers drastisch veranderd. Wie een showroom binnenstapt weet tegenwoordig exact wat hij wil. Hij heeft geen behoefte aan het klassieke rijtje koffie-intakegesprek-invoer van persoonlijke gegevens. "De hedendaagse consument heeft contact met de website van de dealer, niet met diens medewerkers. De meerderheid wil zich anoniem oriënteren, zonder afspraak binnenlopen en een proefrit maken."

Volgens Auto Trader is het autobedrijf nog onvoldoende ingesteld op het feit dat tegenwoordig de klant leidend is. Hij of zij wil doelgericht te werk gaan in plaats van hinderlijke nevenonderwerpen te moeten bespreken. Over de juiste aanpassing van de strategie houdt Auto Trader binnenkort een presentatie op een congres van het Britse online vakblad AM. Vooruitlopend daarop stelt men dat autobedrijven hun standaardbenadering en -procedure overboord dienen te gooien. Dat zal niet zo makkelijk gaan, aangezien bijvoorbeeld importeurs regelmatig via mystery shoppers en audits toetsen of de verplichte standaard verkoopprocessen afdoende gehanteerd worden. Wie echter succesvol wil blijven in het digitale tijdperk, moet zijn verkoopmodel aanpassen aan de manier waarop nu eenmaal de moderne autokoper steeds vaker te werk gaat.