Het ongeval gebeurde twee jaar geleden in Londen. Er werd een MGB, die achter in een file stond, geramd door een Peugeot 5008 taxi. De bestuurder van de MG, een 58-jarige leraar, kwam daarbij om het leven. De taxichauffeur stond de afgelopen week voor de rechter en is veroordeeld tot een gevangenisstraf van negen maanden. Hem wordt verweten dat hij te hard reed, vermoeid was na 90 uur werken in zeven dagen, en zelfs bijziend was. De Britse media doen uitgebreid verslag van het proces, zo meldt oldtimerblog.nl.
Als gevolg van het ongeluk met de MGB heeft nu de AA berijders van klassieke auto’s gewaarschuwd voor de gevaren die ze daarmee lopen. In alle berichten over het ongeval staat te lezen dat de auto ‘is dubbelgeklapt als een zakmes’. De AA waarschuwt dat eigenaren en berijders van klassieke auto’s – de verongelijkte leraar had de MGB voor een paar dagen gehuurd – zich bewust moeten zijn van de geringe veiligheid van oude auto’s. Woordvoerder Ian Crowder van de AA: "Eigenaren van oldtimers moeten zich goed bewust zijn van de risico’s die ze op de weg kunnen lopen en ze moeten hun rijgedrag daar ook op aanpassen." Ook in Nederland komen ongelukken met oldtimers voor.
Of ook in Nederland consumentenorganisaties een dergelijke waarschuwing zullen uitsturen, is nog de vraag. In Groot-Brittannië is het onderwerp actueel omdat het slachtoffer van het ongeval een populaire leraar was en omdat in deze dagen het proces tegen de taxichauffeur heeft gediend. (bron: oldtimerblog.nl)
Ik vraag me af of een chassisgedragen klassieker zoals een MGA, met een sterk chassis, ook dubbelgevouwen zijn als een zakmes.
Of zou in dit specifieke geval de Peugeot dan dubbel gevouwen zijn ?
Defensief rijden met de oldtimer? In mijn oldtimers nog altijd veiliger dan op mijn motor. Klapt er iemand achter op je in een file heb je meestal dikke pech.
Een oldtimer is vaak kansloos bij een zware botsing met een modern Euro NCAP 5* voertuig. Er zit geen kreukelzone in of een ander mechanisme om alle energie verdeeld op te vangen. Het is meer stom geluk hebben als het voertuig wat tegen je aan rijdt een groot deel van de energie kan verwerken. Een sterk chassis zegt weinig, de botsingsenergie wordt niet geabsorbeerd en is dan groot genoeg om een chassis te laten knikken en vervolgens op te vouwen.
De oproep is om als klassieker berijder het rijgedrag aan te passen. Deze mijnheer stond (rustig ?) in de file en werd aangereden. Misschien was het beter geweest om het overige verkeer op te roepen de ogen open te houden en voldoende remafstand te houden.
Iedere oldtimer liefhebber weet dat hun auto minder veilig is dan de moderne auto’s en past zijn rijgedrag aan. In de meeste gevallen zijn de mede-weggebruikers de oorzaak van het ongeval.
Waarom krijgen oldtimers niet een beschermde status, zoals fietsers en voetgangers. Het zal misschien lastig zijn om te realiseren, maar de oldtimer is toch in het huidige verkeer ook een zwakke verkeersdeelnemer.
Het defensief rijden moet blijven, hoewel daar door overige weggebruikers nog al eens misbruik van wordt gemaakt. Gelukkig lang niet allemaal. Er zijn ook veel mensen die er van genieten.Die reageren dan ook totaal anders. we hebben het als liefhebbers allemaal wel meerdere keren meegemaakt.
Eens te meer een valide argument tegen al die oude auto’s. Inherent onveilig voor de gebruiker (geen abs, airbags, kreukelzone), onveilig voor andere weggebruikers (langere remweg, onveilig ontwerp voor voetgangers/fietsers etc) en meer milieubelastend (hoger brandstofverbruik, geen katalysator etc.). Dat na 40 jaar ‘belonen’ door een lagere wegenbelasting is belachelijk. Oude auto’s horen dan ook maar op 2 plekken thuis; in een museum of in een recycle centrum maar zeker niet op de openbare weg!