Toyota weer ’s werelds meest waardevolle automerk

Toyota Motor heeft in 2015 zijn titel ‘meest waardevolle automerk’ weten te handhaven, ondanks recente recall-problemen die de waarde hebben beschadigd. De merkwaarde van Toyota is berekend op 28,9 miljard dollar, twee procent lager dan vorig jaar.

"Als je kijkt naar het vertrouwen dat het merk Toyota van autobezitters krijgt, is er weinig schade door het airbagprobleem", aldus Peter Walshe, de directeur van BrandZ  bij Millward Brown. In Automotive News Europe zegt hij: "De klantervaringen, de waardevastheid en de kwaliteit waar de klanten op vertrouwen helpen het merk erdoorheen." Toyota was de nummer 1 in acht van de tien jaren dat het onderzoek inmiddels is uitgevoerd. Honda was het enige andere merk uit de top 10 waarvan de merkwaarde ook daalde – ook een gevolg van de airbagproblemen. De merkwaarde van Honda daalde met vijf procent tot 13,3 miljard dollar. Lexus, het luxe merk van Toyota, haalde Hyundai in en staat nu op plek 10. Dat komt door de associatie die de klanten hebben met luxe en betrouwbaarheid.
De waarde van BMW steeg met twee procent tot 26,4 miljard dollar. Het merk zou een boost hebben gekregen van de innovatieve i8 en i3 en staat op nummer 2. De merkwaarde van Mercedes steeg met een procent tot 21,8 miljard dollar waardoor het op plaats 3 staat. Audi was met +43 procent het snelst stijgende automerk en heeft daardoor moeder Volkswagen ingehaald. "Veel van het succes van Audi heeft  te maken met waar het merk voor staat en wat het betekent voor de klanten. Het gaat consequent te werk en communiceert met goede advertenties wat er anders en speciaal is aan het merk zoals technologie en veiligheid en de voordelen daarvan voor de klanten."  De waarde van Ford Motor daalde met een forse elf procent tot 13,1 miljard dollar.
Apple is Google voorbijgestreefd en is daarmee nu het waardevolste merk in de algemene lijst. De merkwaarde van Apple steeg met 67 procent tot 247 miljard dollar. Google kwam uit op een waardestijging van negen procent en kwam uit op 174 miljard. (bron: Automotive News Europe)

Top 10 waardevolste automerken (in miljard dollar)

1. Toyota $28.9

2. BMW $26.4

3. Mercedes $21.8

4. Honda $13.3

5. Ford $13.1

6. Nissan $11.4

7. Audi $10.1

8. Volkswagen $9.3

9. Land Rover $5.0

10. Lexus $4.3

Toyota weer ’s werelds meest waardevolle automerk - Automobielmanagement.nl

Toyota weer ’s werelds meest waardevolle automerk

Toyota Motor heeft in 2015 zijn titel ‘meest waardevolle automerk’ weten te handhaven, ondanks recente recall-problemen die de waarde hebben beschadigd. De merkwaarde van Toyota is berekend op 28,9 miljard dollar, twee procent lager dan vorig jaar.

"Als je kijkt naar het vertrouwen dat het merk Toyota van autobezitters krijgt, is er weinig schade door het airbagprobleem", aldus Peter Walshe, de directeur van BrandZ  bij Millward Brown. In Automotive News Europe zegt hij: "De klantervaringen, de waardevastheid en de kwaliteit waar de klanten op vertrouwen helpen het merk erdoorheen." Toyota was de nummer 1 in acht van de tien jaren dat het onderzoek inmiddels is uitgevoerd. Honda was het enige andere merk uit de top 10 waarvan de merkwaarde ook daalde – ook een gevolg van de airbagproblemen. De merkwaarde van Honda daalde met vijf procent tot 13,3 miljard dollar. Lexus, het luxe merk van Toyota, haalde Hyundai in en staat nu op plek 10. Dat komt door de associatie die de klanten hebben met luxe en betrouwbaarheid.
De waarde van BMW steeg met twee procent tot 26,4 miljard dollar. Het merk zou een boost hebben gekregen van de innovatieve i8 en i3 en staat op nummer 2. De merkwaarde van Mercedes steeg met een procent tot 21,8 miljard dollar waardoor het op plaats 3 staat. Audi was met +43 procent het snelst stijgende automerk en heeft daardoor moeder Volkswagen ingehaald. "Veel van het succes van Audi heeft  te maken met waar het merk voor staat en wat het betekent voor de klanten. Het gaat consequent te werk en communiceert met goede advertenties wat er anders en speciaal is aan het merk zoals technologie en veiligheid en de voordelen daarvan voor de klanten."  De waarde van Ford Motor daalde met een forse elf procent tot 13,1 miljard dollar.
Apple is Google voorbijgestreefd en is daarmee nu het waardevolste merk in de algemene lijst. De merkwaarde van Apple steeg met 67 procent tot 247 miljard dollar. Google kwam uit op een waardestijging van negen procent en kwam uit op 174 miljard. (bron: Automotive News Europe)

Top 10 waardevolste automerken (in miljard dollar)

1. Toyota $28.9

2. BMW $26.4

3. Mercedes $21.8

4. Honda $13.3

5. Ford $13.1

6. Nissan $11.4

7. Audi $10.1

8. Volkswagen $9.3

9. Land Rover $5.0

10. Lexus $4.3