Hadden Continental, Michelin, Bridgestone, Goodyear en Vredestein, in 2012 nog een marktaandeel van 60,9%, in 2015 is dat nog maar 54,9%. Overigens is het wegdekaandeel van Continental, voor het eerst dit jaar ook marktleider in de zomer, wél gestegen – met 0,9% tot 19,2% in 2015. De rest van de top 5 verloor terrein aan nieuwe, vooral Aziatische merken op het Nederlands wegdek. Bij de zomerbanden zijn nog steeds Continental en Michelin de grote 2; samen bezetten zij 40,4% van de markt.

Onbekende namen

Het aantal bandenmerken is toegenomen tot een recordaantal: 107 stuks. 27 merken meer dan vorig jaar, kortom: een stijging van bijna 34%. "We zien veel nieuwe onbekende namen en voornamelijk een stijging van het aantal Aziatische merken," aldus Arjan van der Meer, Marketing Director bij KwikFit. "De meeste komen uit China, maar ook de Indiase bandenmarkt groeit op de Nederlandse weg."

In tegenstelling tot het overall en zomerbandenbeeld, wordt de 4-seizoenenbandenmarkt nog wel sterk aangevoerd door slechts enkele leveranciers. De top 5, gevuld door Vredestein, Goodyear, Tyfoon, Kleber en Hankook, is goed voor 74,8% van het wegdekaandeel all weather banden. De Nederlandse marktleider Vredestein heeft 41,4% van de all weather markt onder haar hoede. Nummer 2 Goodyear volgt pas met 13,1% en verliest dit jaar 7,1% marktaandeel ten opzichte van 2014. 

Tegentrend

Dat de 4-seizoenenbandenmarkt een tegentrend laat zien, is volgens Van der Meer te verklaren door het feit dat nog altijd relatief weinig merken 4-seizoenenbanden in hun assortiment hebben. "Van de 107 bandenmerken die we dit jaar op de Nederlandse weg zagen, kwamen we ‘slechts’ van 20 merken de all season banden tegen. Overigens is het aantal merken waarvan we 4-seizoenenbanden tegenkwamen wel toegenomen, want vorig jaar lag dit aantal nog op 13."

Het wegdekaandeel van de zomerband is wederom kleiner ten opzichte van het voorgaande jaar. De dalende lijn die al vanaf 2012 zichtbaar was, zet door: van 92,1% in 2012 naar 90,1% in 2015. De rode cijfers voor de zomerbanden betekenen groene cijfers voor hun all season collega’s. De all season bandenmarkt zag alleen maar groeiende percentages in de afgelopen jaren: van 2,3% in 2012 naar 4,4% in 2015.

Het onderzoek voor de achtste KwikFit Bandenmonitor is uitgevoerd in augustus 2015 onder ruim 2.200 particuliere en zakelijk gereden auto’s.