Alleen al in de VS kan het gaan om drie tot vier miljoen weifelaars, blijkt uit onderzoek van Magid Advisors. Van de 2,4 duizend ondervraagden had zeventien procent wel eens van Uber gebruik gemaakt. Bijna een kwart van hen (dus ruim vier procent van de ondervraagde groep) zegt dat ze op basis van hun ervaring met de taxi-app de geplande aankoop van een nieuwe auto voorlopig even hebben uitgesteld. "Op termijn zal dat zich weerspiegelen in een daling van het aantal verkochte auto’s", zegt topman Mike Vorhaus van Magid. Deels worden de gevolgen gecompenseerd doordat Uber zelf de vraag naar auto’s aanzwengelt. Dat is volgens Magid echter niet voldoende om de wegvallende vraag volledig goed te maken.

Het Amerikaanse taxi-app-bedrijf oriënteert zich op uitbreiding van zijn Europese hoofdkwartier in Amsterdam. De extra ruimte is vooral nodig door de groei van het aantal medewerkers voor engineering, productontwikkeling en ontwerp. De expansie moet in het tweede of derde kwartaal van 2016 haar beslag krijgen. De zoektocht naar een grotere locatie komt op een moment dat Uber vorige week werd geconfronteerd met een inval. Het bedrijf kreeg bezoek van de opsporingsdienst van de Inspectie Leefomgeving en Transport. In maart viel de inspectiedienst ook al binnen, om een beeld te krijgen van het in Nederland bij wet verboden UberPop.