Column Clem Dickmann: ‘Sjoemelbranche’

We liggen zwaar onder vuur en dat hebben we over onszelf afgeroepen. Ik vrees dat de dieselaffaire symptomatisch is voor hoe wij gewend zijn te werken. Het immer opzoeken van de randen en desnoods eroverheen gaan. En omdat de buitenwereld eigenlijk ook niet anders van ons verwacht, is er weinig consideratie. We vallen in ons eigen mes.

En laten we eerlijk zijn, het leverde ook altijd veel geld op. Daarnaast recidiveren we ook maar al te gemakkelijk. Overdrijf ik hier niet een beetje? Denk het niet. Niet alleen het feit dat er gesjoemeld is, is ernstig te noemen. Ook de reactie van de branche is illustratief voor onze mores. Geen ruimhartige spijtbetuigingen, geen woorden van schuldbewustzijn, laat staan krachtdadige excuses naar de gedupeerden.

Onderdeel van dit abjecte systeem

Een bekende autojournalist zei het bij RTLZ nog het meest treffend: over een paar jaar praat niemand er meer over en kunnen we stellen dat het een hype was. Een hype, hij zei het echt. Een tijdelijke oprisping, een gril. Zelfs journalisten zijn onderdeel van dit abjecte systeem. In plaats van zich vast te bijten in de achtergronden van deze affaire en zich met waarheidsvinding bezig te houden, wordt uitsluitend aan de advertentie-inkomsten gedacht. Maar wat wil je ook als de meeste autojournalisten hooguit twee jaar autoschool achter de rug hebben en dus ook gewoon onderdeel van Het Systeem zijn.

Importeur en dealers zwijgen

De reacties vanuit de keten zelf zijn veelzeggend. De fabrikant – die er nog wel een gelikte advertentie tegenaan gooide – hult zich verder in nevelen, de importeur en dealers doen er helemaal het zwijgen toe. Iedereen die wel eens met Pon werkt, weet dat dit normaal gedrag is van de Leusdenaren, maar nu had hen toch een andere houding gepast.

Compassie en een actieve houding zouden daarbij de toon moeten zetten in plaats daarvan radiostilte en wat summiere verklaringen van een weinig mediagenieke woordvoerder. De echte Volkswagen-directeur laat zich gewoon niet zien. Natuurlijk, er is angst voor al te grote claims. Dus mondje dicht is het devies. Spreekverbod voor alle dealers. Geen optredens in talkshows, geen commentaren in de journaals. Als het erop aankomt hebben we lak aan de klant en is de focus naar binnen gericht.

Schamen

Ik vertel eigenlijk altijd met trots dat ik in ‘de automotive’ werk. Nu even niet. En met mij schamen veel branchegenoten zich de ogen uit hun hoofd. Voortaan zitten we bij voorbaat in de verdachtenbank. Er wacht een langdurige, mentale reparatiejob voor ons allen. Nog een geluk dat de AutoRAI van het tableau is geduwd. Een autofeest voor je gasten moet je namelijk eerst zelf verdienen.

Deze column van marktanalist Clem Dickmann staat in het novembernummer van Automobiel Management.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Nou Clem, je schrijft alsof VW de “gehele” autobranche is, en helaas voor VW; zover is het niet en zal het ook wel niet komen. Een brug te ver dus om te “generaliseren”. En ik denk dat ik niet de enige “automan” ben die daar zo over denkt.

Geplaatst door: WIL BAKERMANS op

Vat mooi en kernachtig samen hoe ziek we allemaal zijn in hetzelfde bedje… Maar negatief of positief, het blijft steeds een vorm van publiciteit. Moraal van het achterliggende diepere verhaal : plofmotoren zijn niet meer van deze tijd!

Geplaatst door: Patrick Asmus op

Eens met Wil Bakermans!

Geplaatst door: DAW op
Column Clem Dickmann: ‘Sjoemelbranche’ - Automobielmanagement.nl

Column Clem Dickmann: ‘Sjoemelbranche’

We liggen zwaar onder vuur en dat hebben we over onszelf afgeroepen. Ik vrees dat de dieselaffaire symptomatisch is voor hoe wij gewend zijn te werken. Het immer opzoeken van de randen en desnoods eroverheen gaan. En omdat de buitenwereld eigenlijk ook niet anders van ons verwacht, is er weinig consideratie. We vallen in ons eigen mes.

En laten we eerlijk zijn, het leverde ook altijd veel geld op. Daarnaast recidiveren we ook maar al te gemakkelijk. Overdrijf ik hier niet een beetje? Denk het niet. Niet alleen het feit dat er gesjoemeld is, is ernstig te noemen. Ook de reactie van de branche is illustratief voor onze mores. Geen ruimhartige spijtbetuigingen, geen woorden van schuldbewustzijn, laat staan krachtdadige excuses naar de gedupeerden.

Onderdeel van dit abjecte systeem

Een bekende autojournalist zei het bij RTLZ nog het meest treffend: over een paar jaar praat niemand er meer over en kunnen we stellen dat het een hype was. Een hype, hij zei het echt. Een tijdelijke oprisping, een gril. Zelfs journalisten zijn onderdeel van dit abjecte systeem. In plaats van zich vast te bijten in de achtergronden van deze affaire en zich met waarheidsvinding bezig te houden, wordt uitsluitend aan de advertentie-inkomsten gedacht. Maar wat wil je ook als de meeste autojournalisten hooguit twee jaar autoschool achter de rug hebben en dus ook gewoon onderdeel van Het Systeem zijn.

Importeur en dealers zwijgen

De reacties vanuit de keten zelf zijn veelzeggend. De fabrikant – die er nog wel een gelikte advertentie tegenaan gooide – hult zich verder in nevelen, de importeur en dealers doen er helemaal het zwijgen toe. Iedereen die wel eens met Pon werkt, weet dat dit normaal gedrag is van de Leusdenaren, maar nu had hen toch een andere houding gepast.

Compassie en een actieve houding zouden daarbij de toon moeten zetten in plaats daarvan radiostilte en wat summiere verklaringen van een weinig mediagenieke woordvoerder. De echte Volkswagen-directeur laat zich gewoon niet zien. Natuurlijk, er is angst voor al te grote claims. Dus mondje dicht is het devies. Spreekverbod voor alle dealers. Geen optredens in talkshows, geen commentaren in de journaals. Als het erop aankomt hebben we lak aan de klant en is de focus naar binnen gericht.

Schamen

Ik vertel eigenlijk altijd met trots dat ik in ‘de automotive’ werk. Nu even niet. En met mij schamen veel branchegenoten zich de ogen uit hun hoofd. Voortaan zitten we bij voorbaat in de verdachtenbank. Er wacht een langdurige, mentale reparatiejob voor ons allen. Nog een geluk dat de AutoRAI van het tableau is geduwd. Een autofeest voor je gasten moet je namelijk eerst zelf verdienen.

Deze column van marktanalist Clem Dickmann staat in het novembernummer van Automobiel Management.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Nou Clem, je schrijft alsof VW de “gehele” autobranche is, en helaas voor VW; zover is het niet en zal het ook wel niet komen. Een brug te ver dus om te “generaliseren”. En ik denk dat ik niet de enige “automan” ben die daar zo over denkt.

Geplaatst door: WIL BAKERMANS op

Vat mooi en kernachtig samen hoe ziek we allemaal zijn in hetzelfde bedje… Maar negatief of positief, het blijft steeds een vorm van publiciteit. Moraal van het achterliggende diepere verhaal : plofmotoren zijn niet meer van deze tijd!

Geplaatst door: Patrick Asmus op

Eens met Wil Bakermans!

Geplaatst door: DAW op