De suv-markt is heel gevarieerd geworden. Sinds 2015 moet de gemengde jury van journalisten en lezers van het magazine 4×4 Plus dan ook zeven titels uitreiken, verdeeld over evenveel categorieën. De winnaars bij de cross-overs van deze 24e editie zijn de Mazda CX-3 en de Hyundai Tucson, bij de middenklasse suv-modellen vallen de BMW X1 en de Mercedes GLC in de prijzen. Binnen het segment van de dure suv-modellen ging de Audi Q7 er met de bokaal vandoor. Bij de hybride suv’s won de Lexus RX 450h het van zijn enige concurrent, de Hyundai ix35 op waterstof. En bij de pick-ups koos de jury voor de Nissan Navara.

De verkiezing vindt plaats op de weg en op een terreinparcours in de buurt van het circuit van Zolder. De leden van de jury testen beurtelings de auto’s uit de diverse categorieën. Dankzij deze opdeling in segmenten kunnen de voertuigen vergeleken worden op een traject dat aangepast is aan hun terreincapaciteiten. De wegprestaties zijn daarbij van secundair belang. Ook standaard vierwielaandrijving is voor de redactie van het magazine 4×4 Plus geen must.

In het segment van de kleine crossovers won de Mazda CX-3 het van de Peugeot 2008 en de Honda HR-V. In de categorie daarboven wist de Hyundai Tucson de Honda CR-V en de BMW 2-serie Active Tourer achter zich te laten.

Dit Duitse merk revancheerde zich bij de middenklasse suv-modellen: de BMW X1 kreeg van de jury meer punten dan de Renault Kadjar en de Suzuki Vitara. In de hogere prijscategorie won de Mercedes GLC het van de Range Rover Evoque en de Land Rover Discovery Sport.

Bij de grote suv-modellen wist de Audi Q7 de Range Rover en de Mercedes GLE Coupé af te troeven. De Lexus RX 450h kreeg meer punten dan de Hyundai ix35 Hydrogen. En bij de pick-ups wist de Nissan Navara de Volkswagen Amarok te verslaan; de Mitsubishi L200 en de Ssangyong Actyon Sports delen de derde plek. (Bron: Autointernationaal)