Aftrap viering 100 jaar BMW (filmpje)

De aftrap van de festiviteiten voor de 100e verjaardag van BMW vond maandag plaats in München, onder meer met de presentatie van de Vision Next 100. Alle medewerkers in alle BMW-fabrieken en -kantoren over de hele wereld volgden de show via live stream.

BMW Next 100 concept

’s Middags waren tweeduizend gasten in het Olympia Stadion getuige van de officiële start van BMW’s eeuwfeest, zie het onderstaande filmpje. Om 15.00 uur Europese tijd stopten alle BMW-medewerkers in kantoren en de dertig fabrieken wereldwijd hun werkzaamheden om de show via live stream te volgen. Het was een evenement, dat in de auto-industrie zijn gelijke niet kent, met uiteraard voertuigen van de vier divisies BMW, Mini, Rolls-Royce en Motorrad. Met interactie van mens en technologie door middel van 883 lampen, die over het gigantische podium dansten, uiteraard met behulp van computertechnologie en hangend aan draden aan het plafond.

Concept met Ease mode  
Als klap op de vuurpijl werd de visie van het concern op de volgende honderd jaar gepresenteerd met de BMW Vision Next 100 Concept. Adrian van Hooydonk, hoofd van BMW Group Design, zei daarbij dat het dna van het merk ligt in het ontwikkelen van sportieve vierzitters en dat dit vertaald is in de concept car. Het interieur is zeer ruim met twee draaibare voorstoelen, die in de ‘Ease mode, ofwel de autonome modus, kunnen worden gedraaid. Omdat BMW toch vooral staat voor rijplezier ontbreekt in de toekomst evenmin een zogenaamde ‘Boost mode’ om ouderwets te kunnen genieten van een dynamisch rijgedrag van de auto. De keuze is aan de bestuurder.

Aalglad

De concept car is uitgerust met de laatste stand van connectiviteit en met van technologische snufjes op het gebied van rijsystemen en autonoom rijden. Het aalgladde ontwerp resulteert in de recordlage luchtweerstand van 0.18 Cd.  De wielen kunnen toch worden gedraaid, dank zij de ‘elastische’ wielbedekking, die zich aanpast aan stuurbewegingen. Van Hooydonk noemt dit ‘alive geometry’. Deze concept car is een echt toekomstbeeld maar we zullen de gebruikte nieuwe technologieën en een aantal designdetails in de niet al te verre toekomst terugzien.

Vliegtuigmotorfabriek 

Het feest werd voorafgegaan door een persconferentie in voormalige fabriek van vliegtuigmotoren (BMW startte een eeuw geleden als bouwen van vliegtuigmotoren voor WO1). Dit pand werd twee jaar geleden (terug) gekocht en ingericht om er BMW Klassik in onder te brengen. Hier worden alle activiteiten gecoördineerd die te maken hebben met de geschiedenis van het bedrijf en zijn er de historische archieven en meer dan veertig duizend klassiekeronderdelen opgeslagen. Verder biedt het gebouw onderdak aan het museum en is er een restauratieafdeling. Bovendien zijn er klassieke auto’s te huur. (HHemmes)

Aftrap viering 100 jaar BMW (filmpje) - Automobielmanagement.nl

Aftrap viering 100 jaar BMW (filmpje)

De aftrap van de festiviteiten voor de 100e verjaardag van BMW vond maandag plaats in München, onder meer met de presentatie van de Vision Next 100. Alle medewerkers in alle BMW-fabrieken en -kantoren over de hele wereld volgden de show via live stream.

BMW Next 100 concept

’s Middags waren tweeduizend gasten in het Olympia Stadion getuige van de officiële start van BMW’s eeuwfeest, zie het onderstaande filmpje. Om 15.00 uur Europese tijd stopten alle BMW-medewerkers in kantoren en de dertig fabrieken wereldwijd hun werkzaamheden om de show via live stream te volgen. Het was een evenement, dat in de auto-industrie zijn gelijke niet kent, met uiteraard voertuigen van de vier divisies BMW, Mini, Rolls-Royce en Motorrad. Met interactie van mens en technologie door middel van 883 lampen, die over het gigantische podium dansten, uiteraard met behulp van computertechnologie en hangend aan draden aan het plafond.

Concept met Ease mode  
Als klap op de vuurpijl werd de visie van het concern op de volgende honderd jaar gepresenteerd met de BMW Vision Next 100 Concept. Adrian van Hooydonk, hoofd van BMW Group Design, zei daarbij dat het dna van het merk ligt in het ontwikkelen van sportieve vierzitters en dat dit vertaald is in de concept car. Het interieur is zeer ruim met twee draaibare voorstoelen, die in de ‘Ease mode, ofwel de autonome modus, kunnen worden gedraaid. Omdat BMW toch vooral staat voor rijplezier ontbreekt in de toekomst evenmin een zogenaamde ‘Boost mode’ om ouderwets te kunnen genieten van een dynamisch rijgedrag van de auto. De keuze is aan de bestuurder.

Aalglad

De concept car is uitgerust met de laatste stand van connectiviteit en met van technologische snufjes op het gebied van rijsystemen en autonoom rijden. Het aalgladde ontwerp resulteert in de recordlage luchtweerstand van 0.18 Cd.  De wielen kunnen toch worden gedraaid, dank zij de ‘elastische’ wielbedekking, die zich aanpast aan stuurbewegingen. Van Hooydonk noemt dit ‘alive geometry’. Deze concept car is een echt toekomstbeeld maar we zullen de gebruikte nieuwe technologieën en een aantal designdetails in de niet al te verre toekomst terugzien.

Vliegtuigmotorfabriek 

Het feest werd voorafgegaan door een persconferentie in voormalige fabriek van vliegtuigmotoren (BMW startte een eeuw geleden als bouwen van vliegtuigmotoren voor WO1). Dit pand werd twee jaar geleden (terug) gekocht en ingericht om er BMW Klassik in onder te brengen. Hier worden alle activiteiten gecoördineerd die te maken hebben met de geschiedenis van het bedrijf en zijn er de historische archieven en meer dan veertig duizend klassiekeronderdelen opgeslagen. Verder biedt het gebouw onderdak aan het museum en is er een restauratieafdeling. Bovendien zijn er klassieke auto’s te huur. (HHemmes)