Reden voor deze campagne is dat nog steeds 2 procent van alle auto’s een teruggedraaide teller heeft, hoewel dat de afgelopen 25 jaar door inspanningen van autobranche en overheid wel flink is teruggelopen. Voortaan kunnen niet alleen autobedrijven, maar ook particuliere verkopers een tellerrapport opvragen. Deze campagne moet de consument daarop wijzen.

Op dit moment staan 163.000 voertuigen met een onlogische tellerstand in het register, bijna 2% van het totaal. Koopt iemand een voertuig met teruggedraaide teller, dan kost hem dat gemiddeld minimaal 1.000 euro aan te hoge aanschafprijs en onverwacht onderhoud, aldus AVc: "De gevolgschade bedraagt daarmee minimaal 160 miljoen euro."

Sinds 1 januari 2014 is de aanpak van tellerfraude geïntensiveerd. Zo is het terugdraaien van tellerstanden wettelijk verboden. Nu registreren 25.000 erkende bedrijven tellerstanden. Door de standen op verschillende meetmomenten te vergelijken, valt het sneller op als een teller is teruggedraaid.

Met de campagne ‘Doe jezelf niet te kort, vraag het tellerrapport’ willen de RDW en de voertuigbranche de consument bewust maken van het gevaar van tellerfraude en hen aangeven wat ze zelf kunnen doen om het kopen van een voertuig met teruggedraaide teller te voorkomen. De campagne start op 14 maart.