Column Toralt Deinum: De Aziatische route

Vorig jaar moest Hyundai samen met zustermerk Kia nog genoegen nemen met de vijfde plek in de mondiale verkoopstatistieken, maar ooit hopen de Koreaanse autofabrikanten de toppositie te bereiken.

Hoewel de nummer vier, Renault-Nissan, ook niet bepaald gespeend is van ambities, denk ik dat de Koreanen serieus kans maken op de troon. Ze kijken weliswaar eerst uitgebreid de kat uit de boom, maar als Hyundai en Kia eenmaal eenmaal overtuigd zijn van het potentieel van een bepaald marktsegment dan worden de zaken ook grondig aangepakt. Een goed voorbeeld is de Ioniq, waarmee Hyundai in één klap drie vliegen slaat: deze middenklasser komt zowel in volelektrische vorm, als stekkerhybride als conventionele hybride op de markt. Oftewel: het is een alternatief voor de Nissan Leaf, de Toyota Prius en alles wat daar tussen zit.

De indrukwekkende staat van dienst van de Koreaanse spelers op de automarkt betekent dat hun premiumplannen niet moeten worden onderschat. Toch ben ik niet al bij voorbaat verkocht. Hyundai promoveert de modelnaam Genesis tot apart luxe label. Voor Amerikanen, van wie wij geneigd zijn te denken dat de vorm belangrijker is dan de inhoud, zal het geen probleem zijn. Lexus is daar immers ook groot geworden met modellen die in Japan al lang gewoon als Toyota werden verkocht. Maar betekent dit dat Hyundai z’n inspiratie uit het Aziatische buurland dient te halen? Zó succesvol vind ik Lexus nou ook weer niet.

Een meer aansprekende voorbeeldfunctie is elders in Azië te vinden, namelijk in India. Daar huist Tata Motors, de eigenaar van Jaguar Land Rover. Dit Britse duo-merk maakt in mijn ogen een meer overtuigende vuist richting de Duitse hegemonie in het premiumsegment. Tata Motors heeft daarmee een ‘ticket to the top’ in handen, althans in de klasse voor dure auto’s. En dat niet met een fantasielabel, maar gewoon door te vertrouwen op waar de Britten historisch goed in zijn en ultiem gemotiveerd van raken: het verslaan van Duitsers.  Hyundai kiest met Genesis voor een heel andere aanpak, maar de premiumstrategie van Kia is minder scherp uitgebeiteld. Als de route naar het luxe segment nog niet vastligt, zou het Koreaanse merk in India inspiratie kunnen opdoen en het Verenigd Koninkrijk tot uitvalsbasis te maken. Door de ongelijke verdeling van welvaart is daar sowieso een gezonde afzetmarkt voor dure auto’s die Mini enerzijds en Jaguar Land Rover anderzijds niet in hun eentje kunnen bedienen.

De laatste pakt met de XE primair de BMW 3-serie aan maar wie heeft het script voor het verslaan van de Audi A4?

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Column Toralt Deinum: De Aziatische route - Automobielmanagement.nl

Column Toralt Deinum: De Aziatische route

Vorig jaar moest Hyundai samen met zustermerk Kia nog genoegen nemen met de vijfde plek in de mondiale verkoopstatistieken, maar ooit hopen de Koreaanse autofabrikanten de toppositie te bereiken.

Hoewel de nummer vier, Renault-Nissan, ook niet bepaald gespeend is van ambities, denk ik dat de Koreanen serieus kans maken op de troon. Ze kijken weliswaar eerst uitgebreid de kat uit de boom, maar als Hyundai en Kia eenmaal eenmaal overtuigd zijn van het potentieel van een bepaald marktsegment dan worden de zaken ook grondig aangepakt. Een goed voorbeeld is de Ioniq, waarmee Hyundai in één klap drie vliegen slaat: deze middenklasser komt zowel in volelektrische vorm, als stekkerhybride als conventionele hybride op de markt. Oftewel: het is een alternatief voor de Nissan Leaf, de Toyota Prius en alles wat daar tussen zit.

De indrukwekkende staat van dienst van de Koreaanse spelers op de automarkt betekent dat hun premiumplannen niet moeten worden onderschat. Toch ben ik niet al bij voorbaat verkocht. Hyundai promoveert de modelnaam Genesis tot apart luxe label. Voor Amerikanen, van wie wij geneigd zijn te denken dat de vorm belangrijker is dan de inhoud, zal het geen probleem zijn. Lexus is daar immers ook groot geworden met modellen die in Japan al lang gewoon als Toyota werden verkocht. Maar betekent dit dat Hyundai z’n inspiratie uit het Aziatische buurland dient te halen? Zó succesvol vind ik Lexus nou ook weer niet.

Een meer aansprekende voorbeeldfunctie is elders in Azië te vinden, namelijk in India. Daar huist Tata Motors, de eigenaar van Jaguar Land Rover. Dit Britse duo-merk maakt in mijn ogen een meer overtuigende vuist richting de Duitse hegemonie in het premiumsegment. Tata Motors heeft daarmee een ‘ticket to the top’ in handen, althans in de klasse voor dure auto’s. En dat niet met een fantasielabel, maar gewoon door te vertrouwen op waar de Britten historisch goed in zijn en ultiem gemotiveerd van raken: het verslaan van Duitsers.  Hyundai kiest met Genesis voor een heel andere aanpak, maar de premiumstrategie van Kia is minder scherp uitgebeiteld. Als de route naar het luxe segment nog niet vastligt, zou het Koreaanse merk in India inspiratie kunnen opdoen en het Verenigd Koninkrijk tot uitvalsbasis te maken. Door de ongelijke verdeling van welvaart is daar sowieso een gezonde afzetmarkt voor dure auto’s die Mini enerzijds en Jaguar Land Rover anderzijds niet in hun eentje kunnen bedienen.

De laatste pakt met de XE primair de BMW 3-serie aan maar wie heeft het script voor het verslaan van de Audi A4?

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding