Volgens RDC heeft de autobranche moeite om de economische crisis te boven te komen. Een belangrijke reden hiervoor is dat privé-autobezitters het kopen van een nieuwe auto uitstellen tot hun financiële situatie is verbeterd. Ook is er voor hen geen sterke urgentie om een nieuwe auto te kopen, aangezien de huidige auto’s steeds langer meegaan.

Daarnaast wordt het voor de jonge generatie (Generatie Y) financieel minder interessant om een eigen auto te bezitten, dankzij steeds populairder wordende autodeelconcepten zoals Snappcar, Car2Go en Greenwheels. 

Datingapp

De tegenvallende verkoop is voor Nederlandse autodealers sterk voelbaar. Met name nieuwe auto’s worden steeds minder verkocht. Ook in de occasionmarkt kunnen er, ondanks positieve verkoopcijfers, nog veel efficiëntieslagen gemaakt worden, zegt RDC. Occasions hebben een gemiddelde statijd van 85 dagen, en dit kost een bedrijf gemiddeld 1.275 euro per auto. Dat is in de meeste gevallen meer dan de winstmarge op de auto.

In de TrexCar-pilot wordt het aanbod van jonge tweedehands auto’s van dealers en autobedrijven samengebracht met de vraag naar flexibel autogebruik. Voor potentiële autokopers wordt TrexCar ook wel een datingapp genoemd. Geïnteresseerden kunnen, net als bij de datingapp Happn, een notificatie ontvangen wanneer de auto waarnaar ze op zoek zijn bij hen in de omgeving staat. De service stimuleert geïnteresseerden om sneller een proefrit te gaan maken met de auto, hetgeen uiteindelijk tot snellere verkoop leidt, zo denkt RDC.

Na de pilot streven de partijen ernaar veel meer Nederlandse dealers en autobedrijven aan te sluiten bij TrexCar.