Column Clem Dickmann: Damesgarage

Hoofdredacteur belde: of het volgende stukje over vrouwen kon gaan. Paste namelijk goed in het thema van dat nummer. Pffff. Moet dat nou. Ik krijg bij voorbaat jeuk van die uitgekauwde relatie tussen auto’s en vrouwen.

Alles rondom vierwielers reduceert het andere geslacht spoorslags tot de meest onnozele mensensoort. Kortom: een onderwerp van niks dus. Maar als brave broodschrijver pak je zo’n uitdaging natuurlijk welgemoed op. Eerst dus maar eens even wat deskresearch. Mazzeltje: een mail van ‘dé nr. 1 autoblog voor de vrouwelijke kijk op auto’s’. Ik had het gemist maar sinds 2015 biedt het platform FemmeFrontaal (over seksisme gesproken) de dienst Car Stylist aan, een personal autoshopper. Want zo leutert de bedenkster in het persbericht: "Sta je te popelen om eens zonder je vader of broer een auto te shoppen? Of heb je geen idee waar je moet beginnen? Het is oh zo leuk om te doen: vrouwen én mannen adviseren over een nieuwe auto." Het is al vaker gezegd, de grootste vijand van vrouwen zijn de vrouwen zelf.
 

Dan maar wat veldwerk. Op safari naar een garage ‘voor en door vrouwen’ in Den Bosch. En het moet gezegd, de beide eigenaressen zijn werkelijk overladen met publiciteit. Je kunt het niet gemist hebben. Van de NRC tot en met PowNed, de voltallige pers is er al over de vloer geweest. Die zonnige juliochtend wacht mij echter een lichte teleurstelling. Okay, de bezoekersplaatsen zijn roze geschilderd, evenals een wand met allerlei autodingen, maar daarmee heb je toch het meest opvallende wel gehad. Verder nog een standje met onaangeroerde vrouwendingen en geestige prijskaarten bij de auto’s. Ik word te woord gestaan door een jongeman in overall die tevens de enige monteur blijkt te zijn. Ja, we hebben inderdaad wel zo’n 40 procent vrouwen over de vloer, weet hij mij te melden. Normaal zou dat 20 procent zijn. Tsja, er is dus effect, maar was het de moeite waard?  

Toch nog maar eens even naar zo’n old school, geslachtloze showroom. Aan de overkant worden Ford’s verkocht. En zowaar loopt hier een bezoekster rond. Bent u niet verkeerd? Het damesbedrijf aan de overkant was haar niet eens opgevallen, ze wilde gewoon naar een Fiesta kijken. Het is andermaal voedsel voor mijn twijfel over dergelijke concepten. Segmenteer en positioneer alleen op basis van relevante criteria, het is een van de eerste marketinglessen. Of sexe daarbij hoort? Denk van niet. Maar ik neem mij voor over een jaartje nog eens terug te komen. Misschien dat MediaMarkt en Brugman Keukens tegen die tijd ook een aparte damesafdeling hebben. Je moet jezelf ook eens een mooie leerervaring gunnen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Column Clem Dickmann: Damesgarage - Automobielmanagement.nl

Column Clem Dickmann: Damesgarage

Hoofdredacteur belde: of het volgende stukje over vrouwen kon gaan. Paste namelijk goed in het thema van dat nummer. Pffff. Moet dat nou. Ik krijg bij voorbaat jeuk van die uitgekauwde relatie tussen auto’s en vrouwen.

Alles rondom vierwielers reduceert het andere geslacht spoorslags tot de meest onnozele mensensoort. Kortom: een onderwerp van niks dus. Maar als brave broodschrijver pak je zo’n uitdaging natuurlijk welgemoed op. Eerst dus maar eens even wat deskresearch. Mazzeltje: een mail van ‘dé nr. 1 autoblog voor de vrouwelijke kijk op auto’s’. Ik had het gemist maar sinds 2015 biedt het platform FemmeFrontaal (over seksisme gesproken) de dienst Car Stylist aan, een personal autoshopper. Want zo leutert de bedenkster in het persbericht: "Sta je te popelen om eens zonder je vader of broer een auto te shoppen? Of heb je geen idee waar je moet beginnen? Het is oh zo leuk om te doen: vrouwen én mannen adviseren over een nieuwe auto." Het is al vaker gezegd, de grootste vijand van vrouwen zijn de vrouwen zelf.
 

Dan maar wat veldwerk. Op safari naar een garage ‘voor en door vrouwen’ in Den Bosch. En het moet gezegd, de beide eigenaressen zijn werkelijk overladen met publiciteit. Je kunt het niet gemist hebben. Van de NRC tot en met PowNed, de voltallige pers is er al over de vloer geweest. Die zonnige juliochtend wacht mij echter een lichte teleurstelling. Okay, de bezoekersplaatsen zijn roze geschilderd, evenals een wand met allerlei autodingen, maar daarmee heb je toch het meest opvallende wel gehad. Verder nog een standje met onaangeroerde vrouwendingen en geestige prijskaarten bij de auto’s. Ik word te woord gestaan door een jongeman in overall die tevens de enige monteur blijkt te zijn. Ja, we hebben inderdaad wel zo’n 40 procent vrouwen over de vloer, weet hij mij te melden. Normaal zou dat 20 procent zijn. Tsja, er is dus effect, maar was het de moeite waard?  

Toch nog maar eens even naar zo’n old school, geslachtloze showroom. Aan de overkant worden Ford’s verkocht. En zowaar loopt hier een bezoekster rond. Bent u niet verkeerd? Het damesbedrijf aan de overkant was haar niet eens opgevallen, ze wilde gewoon naar een Fiesta kijken. Het is andermaal voedsel voor mijn twijfel over dergelijke concepten. Segmenteer en positioneer alleen op basis van relevante criteria, het is een van de eerste marketinglessen. Of sexe daarbij hoort? Denk van niet. Maar ik neem mij voor over een jaartje nog eens terug te komen. Misschien dat MediaMarkt en Brugman Keukens tegen die tijd ook een aparte damesafdeling hebben. Je moet jezelf ook eens een mooie leerervaring gunnen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding