Column Clem Dickmann: Vakantie

Kinderen de deur uit, dus ga je zoals dat heet ‘buiten het seizoen’ op vakantie. Handig natuurlijk, maar waar ik geen rekening mee had gehouden is dat je vervolgens al werkend de volle zomerstilte voor je kiezen krijgt.

Niet alleen zakte de autoverkoop naar pijnlijke laagten, ook het branchenieuws daalde mee naar een bedenkelijk niveau. Het nieuws dat een jonge verkoper de zaak van z’n baas overnam mocht zelf lange tijd op de meeste lezers rekenen. Fijn voor die knul, maar toch. Ook scoorde de Porsche pop-up in een leegstaand V&D-pand goed evenals die Roermondse Seat-dealer die het bijltje erbij neergooide. Kortom, u heeft niets gemist.

Gelukkig was er wel het een en ander om je aan te ergeren. Neem de affaire rondom rijklaarmaakkosten. De ACM heeft er – mede onder druk van de Consumentenbond -onderzoek naar gedaan en zie daar: iedereen wil ervan af – behalve de garagehouders natuurlijk. Zij betoogden dat consumenten bij het noemen van een all-in prijs in totale verwarring zullen gaan raken. Bovendien is 1 november niet zo’n goede ingangsdatum want dan moeten er tussentijds nieuwe prijslijsten gedrukt worden. Echt gebeurd. Maar u heeft het gelukkig gemist op uw zonnige vakantieadres.

Nog zo een. De club van leaserijders springt in de bres voor al die arme slachtoffers van het 25 procent bijtellingtarief. Mensen die willens en wetens gekozen hebben voor een ultra-onzuinige auto zouden tussentijds een bijtellingsverlaging moeten krijgen naar het vanaf volgend jaar geldende algemene tarief van 22 procent. En zoals met ieder idioot standpunt is er altijd wel weer een legertje juristen te vinden die dit vervolgens een "verdedigbaar" plan vindt. Wat kun je dan toch blij zijn met zo’n staatssecretaris als Eric Wiebes. In een prima interview in Autoweek legt hij deze opportunistische rupsjesnooitgenoeg soepel over de knie: je neemt immers zelf je koopbeslissing, alle parameters zijn bekend en aan iedere generatie leaseauto’s hangt nu eenmaal een bijbehorend tarief. Klaar.

Intussen maakt de branche zich op voor de exit van de plug-in. Deze overgesubsidieerde autosoort zal eind dit jaar haar zwanenzang zingen. Daarna is het Schluss en heeft onze samenleving miljarden euro’s verbrand zonder enig effect. De grote vraag is natuurlijk wat straks de volgende auto gaat worden van de huidige plug-in-rijders. Een Bovag-woordvoerder heeft er al over nagedacht en verwacht dat dat vooral grotere dieselauto’s gaan worden. "Dat zou goed zijn voor alle partijen," zo vertrouwt deze branchedienaar datzelfde Autoweek toe. "Mensen gaan weer kiezen voor een auto die bij hen past in plaats van voor de bijtelling." Huh? En al die laadpalen op het Bunnikse parkeerterrein dan? Allemaal op Marktplaats? Volgend jaar maar weer gewoon in de drukte op vakantie.

Column Clem Dickmann: Vakantie - Automobielmanagement.nl

Column Clem Dickmann: Vakantie

Kinderen de deur uit, dus ga je zoals dat heet ‘buiten het seizoen’ op vakantie. Handig natuurlijk, maar waar ik geen rekening mee had gehouden is dat je vervolgens al werkend de volle zomerstilte voor je kiezen krijgt.

Niet alleen zakte de autoverkoop naar pijnlijke laagten, ook het branchenieuws daalde mee naar een bedenkelijk niveau. Het nieuws dat een jonge verkoper de zaak van z’n baas overnam mocht zelf lange tijd op de meeste lezers rekenen. Fijn voor die knul, maar toch. Ook scoorde de Porsche pop-up in een leegstaand V&D-pand goed evenals die Roermondse Seat-dealer die het bijltje erbij neergooide. Kortom, u heeft niets gemist.

Gelukkig was er wel het een en ander om je aan te ergeren. Neem de affaire rondom rijklaarmaakkosten. De ACM heeft er – mede onder druk van de Consumentenbond -onderzoek naar gedaan en zie daar: iedereen wil ervan af – behalve de garagehouders natuurlijk. Zij betoogden dat consumenten bij het noemen van een all-in prijs in totale verwarring zullen gaan raken. Bovendien is 1 november niet zo’n goede ingangsdatum want dan moeten er tussentijds nieuwe prijslijsten gedrukt worden. Echt gebeurd. Maar u heeft het gelukkig gemist op uw zonnige vakantieadres.

Nog zo een. De club van leaserijders springt in de bres voor al die arme slachtoffers van het 25 procent bijtellingtarief. Mensen die willens en wetens gekozen hebben voor een ultra-onzuinige auto zouden tussentijds een bijtellingsverlaging moeten krijgen naar het vanaf volgend jaar geldende algemene tarief van 22 procent. En zoals met ieder idioot standpunt is er altijd wel weer een legertje juristen te vinden die dit vervolgens een "verdedigbaar" plan vindt. Wat kun je dan toch blij zijn met zo’n staatssecretaris als Eric Wiebes. In een prima interview in Autoweek legt hij deze opportunistische rupsjesnooitgenoeg soepel over de knie: je neemt immers zelf je koopbeslissing, alle parameters zijn bekend en aan iedere generatie leaseauto’s hangt nu eenmaal een bijbehorend tarief. Klaar.

Intussen maakt de branche zich op voor de exit van de plug-in. Deze overgesubsidieerde autosoort zal eind dit jaar haar zwanenzang zingen. Daarna is het Schluss en heeft onze samenleving miljarden euro’s verbrand zonder enig effect. De grote vraag is natuurlijk wat straks de volgende auto gaat worden van de huidige plug-in-rijders. Een Bovag-woordvoerder heeft er al over nagedacht en verwacht dat dat vooral grotere dieselauto’s gaan worden. "Dat zou goed zijn voor alle partijen," zo vertrouwt deze branchedienaar datzelfde Autoweek toe. "Mensen gaan weer kiezen voor een auto die bij hen past in plaats van voor de bijtelling." Huh? En al die laadpalen op het Bunnikse parkeerterrein dan? Allemaal op Marktplaats? Volgend jaar maar weer gewoon in de drukte op vakantie.