Column Clem Dickmann: Elektramania

En verdraaid, nou doen ze het weer. Om de een of andere geheimzinnige reden komen onze grootbanken van tijd tot tijd met hun overpeinzingen over de autobranche. En aangezien je die banken nog wel eens nodig kunt hebben laten we het maar gebeuren ook. Veelal fraai vormgegeven rapporten met een imposante rij samenstellers.

Column Clem Dickmann: Elektramania

Geen wonder dat veel media zich erdoor laten imponeren en deze analisten een groot podium bieden voor allerhande narigheid over onze branche. Want ook al valt er vaak wat af te dingen op de teneur en deugdelijkheid van deze analyses, ook media zijn nu eenmaal gek op de omverwerping van de gevestigde orde.

Een voorbeeld. ING presteerde onlangs een stuk met de titel ‘Tijdperk elektrische auto nadert’. Even vooraf: ik ben zelf een enthousiast bezitter van een plug-in auto. Ik overweeg zelfs om na afloop van de fiscale feestperiode over te stappen op volelektrisch. Ik bedoel maar, ik ben een elektrafan. En ik vind de ING volledig aan mijn zijde. Sterker nog, de bank voorziet dat in 2020 zomaar tien procent van alle nieuwe auto’s uit volwaardige EV’s bestaat. En in 2015 zou dat vlot opgelopen moeten zijn naar een kwart van de nieuwverkoop. Dat dat percentage nog nooit boven de één procent is geweest is geen ontmoediging voor deze ‘onderzoekers’. Dat bovendien de acceptatie en doorgroei van ‘elektrisch’ geheel afhankelijk is van de zakelijke markt vormt kennelijk evenmin een belemmering voor dit wensdenken, want iets anders is het niet. Wensdenken.

De aangevoerde argumenten voor de elektramania: een groter productaanbod (inderdaad, de komende jaren komen enkele Aziaten en Europese premiummerken met nieuwe stekkerproducten) en de constatering dat alleen EV’s nog royaal door fiscusbaas Wiebes worden ontzien. Dunnetjes, om niet te zeggen onsolide. Waar is overigens de Europese analyse? Typisch gevalletje van voorbedachte rade dus; een hippe bank is eenmaal enthousiast over elektrisch rijden. Maar ach, tot zover valt er ook nog wel mee te leven.

Maar dan komen de onheilstijdingen. De bank in kwestie spreekt dreigend van ‘disruptie in aantocht!’. Ook wordt hardop gesproken over de beperkte houdbaarheid van het businessmodel van de dealer. Oef, dat gaat wel erg snel nu. Een beetje steun en advies van je bank zou dus welkom zijn. Maar dan komt de in verwarring zijnde dealer bedrogen uit. De verwachte adviesparagraaf over de te nemen acties ontbreekt in het rapport. Desgevraagd blijkt men ook helemaal geen klantadvies (ruim 10 procent van de dealers bankiert bij ING) op zak te hebben. En dat van een bedrijf dat gesticht is op de fundamenten van een zelfverklaarde meedenkbank.

Beste bankmeneren en -mevrouwen, doe onze sector een plezier. We zitten niet zo te wachten op nog meer gratuit meninkjes en flashy rapportjes. Probeer eens aan oplossingen mee te denken.

Reacties

Lijkt me een leuke exercitie om de oudere versies van dit soort rapporten eens te onderzoeken op de voorspellende waarde. Ik denk dat dan blijkt dat ze er behoorlijk naast zaten. Net als de opiniepeilingen bij recentelijke verkiezingen en referenda. We geloven ze stiekem toch, maar er klopt geen biet van.

Geplaatst door: Godfried Puts op
Column Clem Dickmann: Elektramania - Automobielmanagement.nl

Column Clem Dickmann: Elektramania

En verdraaid, nou doen ze het weer. Om de een of andere geheimzinnige reden komen onze grootbanken van tijd tot tijd met hun overpeinzingen over de autobranche. En aangezien je die banken nog wel eens nodig kunt hebben laten we het maar gebeuren ook. Veelal fraai vormgegeven rapporten met een imposante rij samenstellers.

Column Clem Dickmann: Elektramania

Geen wonder dat veel media zich erdoor laten imponeren en deze analisten een groot podium bieden voor allerhande narigheid over onze branche. Want ook al valt er vaak wat af te dingen op de teneur en deugdelijkheid van deze analyses, ook media zijn nu eenmaal gek op de omverwerping van de gevestigde orde.

Een voorbeeld. ING presteerde onlangs een stuk met de titel ‘Tijdperk elektrische auto nadert’. Even vooraf: ik ben zelf een enthousiast bezitter van een plug-in auto. Ik overweeg zelfs om na afloop van de fiscale feestperiode over te stappen op volelektrisch. Ik bedoel maar, ik ben een elektrafan. En ik vind de ING volledig aan mijn zijde. Sterker nog, de bank voorziet dat in 2020 zomaar tien procent van alle nieuwe auto’s uit volwaardige EV’s bestaat. En in 2015 zou dat vlot opgelopen moeten zijn naar een kwart van de nieuwverkoop. Dat dat percentage nog nooit boven de één procent is geweest is geen ontmoediging voor deze ‘onderzoekers’. Dat bovendien de acceptatie en doorgroei van ‘elektrisch’ geheel afhankelijk is van de zakelijke markt vormt kennelijk evenmin een belemmering voor dit wensdenken, want iets anders is het niet. Wensdenken.

De aangevoerde argumenten voor de elektramania: een groter productaanbod (inderdaad, de komende jaren komen enkele Aziaten en Europese premiummerken met nieuwe stekkerproducten) en de constatering dat alleen EV’s nog royaal door fiscusbaas Wiebes worden ontzien. Dunnetjes, om niet te zeggen onsolide. Waar is overigens de Europese analyse? Typisch gevalletje van voorbedachte rade dus; een hippe bank is eenmaal enthousiast over elektrisch rijden. Maar ach, tot zover valt er ook nog wel mee te leven.

Maar dan komen de onheilstijdingen. De bank in kwestie spreekt dreigend van ‘disruptie in aantocht!’. Ook wordt hardop gesproken over de beperkte houdbaarheid van het businessmodel van de dealer. Oef, dat gaat wel erg snel nu. Een beetje steun en advies van je bank zou dus welkom zijn. Maar dan komt de in verwarring zijnde dealer bedrogen uit. De verwachte adviesparagraaf over de te nemen acties ontbreekt in het rapport. Desgevraagd blijkt men ook helemaal geen klantadvies (ruim 10 procent van de dealers bankiert bij ING) op zak te hebben. En dat van een bedrijf dat gesticht is op de fundamenten van een zelfverklaarde meedenkbank.

Beste bankmeneren en -mevrouwen, doe onze sector een plezier. We zitten niet zo te wachten op nog meer gratuit meninkjes en flashy rapportjes. Probeer eens aan oplossingen mee te denken.

Reacties

Lijkt me een leuke exercitie om de oudere versies van dit soort rapporten eens te onderzoeken op de voorspellende waarde. Ik denk dat dan blijkt dat ze er behoorlijk naast zaten. Net als de opiniepeilingen bij recentelijke verkiezingen en referenda. We geloven ze stiekem toch, maar er klopt geen biet van.

Geplaatst door: Godfried Puts op