Ze zouden er goed aan doen kennis te nemen van de Britse National Historic Vehicle Survey (zie onderstaande bijlage), die recentelijk een update heeft gekregen. Wat daar is uitgekomen is relevant voor Nederland want wij zijn net zo gek met oude auto’s als de Britten. Per hoofd van de bevolking hebben we er evenveel.

De uitslagen van het onderzoek zijn bekend gemaakt door Lord Steel of Aikwood, de vicevoorzitter van de All-Party Parliamentary Historic Vehicles Group. Hij noemde sommige cijfers ‘nogal verbazingwekkend’. Het belangrijkste cijfer luidt 5,2 miljard pond (6,2 miljard euro). Dat is de berg geld die de klassieke auto en de omringende bedrijvigheid afgelopen jaar hebben omgezet. Een stijging van maar liefst 28 procent ten opzichte van het vorige rapport van vijf jaar geleden.

In Groot-Brittannië zijn 1.0390.950 historische voertuigen geregistreerd (bouwjaar vóór 1985), waarvan 58 procent nog op de weg komt of mag komen. Ze vertegenwoordigen samen een waarde van 17,8 miljard pond (zo’n 20 miljard pond), wat volgens Britse veilingexperts een zeer behoudende schatting is.

Die miljoen voertuigen zijn verdeeld over ongeveer 500 duizend eigenaren, die jaarlijks gemiddeld rond de 1800 kilometer per rijden. Ze verschaffen met hun gekoesterde voertuigen aan 34.900 mensen werk in Groot-Brittannië, en dat zouden er meer kunnen zijn want 40 procent van die werkgevers zegt een tekort te hebben aan bekwame krachten.

Iets meer dan 8 miljoen Britten is geïnteresseerd in klassieke voertuigen. Zij bezitten een klassieker, ze bezoeken evenementen en lezen er tijdschriften over. Ook vindt 48 procent van de Britse bevolking dat klassieke voertuigen bewaard moeten blijven om er in de toekomst van te genieten. Van de Britse ondernemers uit de klassiekerwereld verwacht 54 procent verdere expansie, maar 60 procent heeft tevens gezegd bang te zijn dat toekomstige wetgeving ten nadele van klassieke auto’s een teruggang kan bewerkstelligen.

Hoogste tijd dat er in Nederland ook een dergelijk onderzoek komt. De Britse cijfers laten zien dat de klassieke auto niet alleen maar een hobby is, maar ook de spil van een grote en belangrijke bedrijfstak. Die zal zich in de toekomst steeds vaker moeten verdedigen – en klinkende cijfers zijn daar heel goed voor.

 Britse National Historic Vehicle Survey.