Column Clem Dickmann: Weg met de plug-in

Onlangs werd het aangetikt: de 100 duizendste ‘stekkerauto’. Het ministerie tamboereerde er flink op los, de media namen het gretig over. Ongekend wat een naïeve publiciteit over deze gotspe.

Column Clem Dickmann: Weg met de plug-in

Even de feiten. In Nederland rijden 12 duizend voltijds elektrische en 88 duizend parttime elektrische auto’s rond. Die eerste groep bestaat hoofzakelijk uit peperdure Tesla’s, de tweede groep vooral uit loodzware Outlanders en V60’s die meestal op oliebasisbrandstoffen rijden. Samen zouden de stekkerauto’s naar verluidt al zo’n zes miljard euro aan rijksmiddelen hebben gekost om ze op de weg te krijgen. Tot zover de stand van zaken.

Vanaf 2017 komen de eerste stekkerauto’s beschikbaar voor de occasionmarkt. De verwachting is echter dat er in 2020 vrijwel geen enkele van de huidige Nederlandse stekkerauto’s nog een Nederlands kenteken heeft. De meeste worden namelijk ijlings geëxporteerd aangezien er in het buitenland ook weer subsidiepotjes klaarstaan om deze auto’s binnen te lokken. Zo werkt dat in Europa! En oeps, daarmee komt de doelstelling van onze landspolitiek in ernstig gevaar. Die lag namelijk op 200 duizend stekkerauto’s in 2020. Dus binnenhouden die hap! Dat is althans de reflex van een aantal kortzichtige politici. Met de salonliberalen van D66 voorop wordt er alweer gewerkt aan een plannetje om deze auto’s te behouden. Hoe? Met geld natuurlijk. Nóg meer geld dus voor diezelfde auto’s. En tegelijkertijd moet er (gaap) gewerkt worden aan het vergroten van het aantal publieke laadpunten. De 25 duizend palen van nu kunnen de enorme (?) toestroom straks niet aan, aldus deze onnozelen.

Lieve mensen, word nou eens wakker. Elektrisch rijden, prima. Maar laten we nu het nog kan het kaf van het koren scheiden. Praat nooit meer over stekkerauto’s. Weg met al die plug-in’s. Hoe eerder ze zonder extra ondersteuning over de grens verdwijnen hoe beter het is. Hun milieubijdrage is nihil. Bij de eerste de beste overall gebruikstest vallen ze immers rap door de mand als bovengemiddeld onzuinig en vervuilend. Hoe eerder ze aan ons zicht worden onttrokken hoe korter de pijnlijke herinnering aan deze milieuoperette. Bovendien komt er dan vanzelf ruimte bij al die laadpalen waar nu nog Outlanders de schijn staan op te houden. Concentreer het beleid dus op échte EV’s. Herformuleer de doelstelling nu het nog kan (suggestie: 75 duizend EV’s in 2020, meer worden het er op zo’n korte termijn echt niet). En doe iets aan het enorme verschil in de kilowattuurprijs tussen al die publieke palen; een factor vier boven het normale thuistarief is geen uitzondering. In de tussentijd geniet ik nog even van mijn eigen plug-in. Tjonge, wat heeft die auto mij weinig gekost. Dat gun ik die Pool of Noor na mij nou eigenlijk ook wel.

Reacties

Waarom de plug-in in de ban! Een prachtige techniek die met de huidige prijsstelling zeker betaalbaar is. Mijn volgende auto zeker weer een plug-in hybride. Al het lokale verkeer elektrisch, prima. Je moet wel een eigen laadpaal hebben. Dus ik zie zeker toekomst ook voor de plug-in hybride voertuigen.

Geplaatst door: Willem Mantel op

HET ENIGE GOEDE ALTERNATIEF IS WATERSTOF DIT MOET DE TOEKOMST ZIJN,AL DAT GELUL OVER ELECTRISCH OF PLUG IN DIT KOST MILJOENEN BELASTING GELD DUS STOPPEN.

Geplaatst door: JOHN JANSEN op

Wie er in slaagt een “eigen voordeel” (zoals behaald met aankoop van een plugin) uit te schakelen en vervolgens eens de tijd neemt de beschikbare feitelijke gegevens te beoordelen en over het onderwerp na te denken, komt tot dezelfde conclusie als Clem Dickmann.

Geplaatst door: Roel Hindriks op

Beweren dat je milieu vriendelijk bent met je PHEV? Dan heb je echt wel lef!

Geplaatst door: Joost Wendbaar op
Column Clem Dickmann: Weg met de plug-in - Automobielmanagement.nl

Column Clem Dickmann: Weg met de plug-in

Onlangs werd het aangetikt: de 100 duizendste ‘stekkerauto’. Het ministerie tamboereerde er flink op los, de media namen het gretig over. Ongekend wat een naïeve publiciteit over deze gotspe.

Column Clem Dickmann: Weg met de plug-in

Even de feiten. In Nederland rijden 12 duizend voltijds elektrische en 88 duizend parttime elektrische auto’s rond. Die eerste groep bestaat hoofzakelijk uit peperdure Tesla’s, de tweede groep vooral uit loodzware Outlanders en V60’s die meestal op oliebasisbrandstoffen rijden. Samen zouden de stekkerauto’s naar verluidt al zo’n zes miljard euro aan rijksmiddelen hebben gekost om ze op de weg te krijgen. Tot zover de stand van zaken.

Vanaf 2017 komen de eerste stekkerauto’s beschikbaar voor de occasionmarkt. De verwachting is echter dat er in 2020 vrijwel geen enkele van de huidige Nederlandse stekkerauto’s nog een Nederlands kenteken heeft. De meeste worden namelijk ijlings geëxporteerd aangezien er in het buitenland ook weer subsidiepotjes klaarstaan om deze auto’s binnen te lokken. Zo werkt dat in Europa! En oeps, daarmee komt de doelstelling van onze landspolitiek in ernstig gevaar. Die lag namelijk op 200 duizend stekkerauto’s in 2020. Dus binnenhouden die hap! Dat is althans de reflex van een aantal kortzichtige politici. Met de salonliberalen van D66 voorop wordt er alweer gewerkt aan een plannetje om deze auto’s te behouden. Hoe? Met geld natuurlijk. Nóg meer geld dus voor diezelfde auto’s. En tegelijkertijd moet er (gaap) gewerkt worden aan het vergroten van het aantal publieke laadpunten. De 25 duizend palen van nu kunnen de enorme (?) toestroom straks niet aan, aldus deze onnozelen.

Lieve mensen, word nou eens wakker. Elektrisch rijden, prima. Maar laten we nu het nog kan het kaf van het koren scheiden. Praat nooit meer over stekkerauto’s. Weg met al die plug-in’s. Hoe eerder ze zonder extra ondersteuning over de grens verdwijnen hoe beter het is. Hun milieubijdrage is nihil. Bij de eerste de beste overall gebruikstest vallen ze immers rap door de mand als bovengemiddeld onzuinig en vervuilend. Hoe eerder ze aan ons zicht worden onttrokken hoe korter de pijnlijke herinnering aan deze milieuoperette. Bovendien komt er dan vanzelf ruimte bij al die laadpalen waar nu nog Outlanders de schijn staan op te houden. Concentreer het beleid dus op échte EV’s. Herformuleer de doelstelling nu het nog kan (suggestie: 75 duizend EV’s in 2020, meer worden het er op zo’n korte termijn echt niet). En doe iets aan het enorme verschil in de kilowattuurprijs tussen al die publieke palen; een factor vier boven het normale thuistarief is geen uitzondering. In de tussentijd geniet ik nog even van mijn eigen plug-in. Tjonge, wat heeft die auto mij weinig gekost. Dat gun ik die Pool of Noor na mij nou eigenlijk ook wel.

Reacties

Waarom de plug-in in de ban! Een prachtige techniek die met de huidige prijsstelling zeker betaalbaar is. Mijn volgende auto zeker weer een plug-in hybride. Al het lokale verkeer elektrisch, prima. Je moet wel een eigen laadpaal hebben. Dus ik zie zeker toekomst ook voor de plug-in hybride voertuigen.

Geplaatst door: Willem Mantel op

HET ENIGE GOEDE ALTERNATIEF IS WATERSTOF DIT MOET DE TOEKOMST ZIJN,AL DAT GELUL OVER ELECTRISCH OF PLUG IN DIT KOST MILJOENEN BELASTING GELD DUS STOPPEN.

Geplaatst door: JOHN JANSEN op

Wie er in slaagt een “eigen voordeel” (zoals behaald met aankoop van een plugin) uit te schakelen en vervolgens eens de tijd neemt de beschikbare feitelijke gegevens te beoordelen en over het onderwerp na te denken, komt tot dezelfde conclusie als Clem Dickmann.

Geplaatst door: Roel Hindriks op

Beweren dat je milieu vriendelijk bent met je PHEV? Dan heb je echt wel lef!

Geplaatst door: Joost Wendbaar op