Ronald Morien bouwde in 20 jaar tijd een succesvol bedrijf op, dat uitgroeide tot 50 medewerkers. Automotive Ronald Morien houdt zich bezig met revisie, autodemontage, verkoop van auto-onderdelen, reparatie en export. De klantenkring bestaat hoofdzakelijk uit leasemaatschappijen, dealerbedrijven en universele garagebedrijven.

Na het overlijden van Morien werden De Beer en Tromp niet alleen overladen met reacties en steunbetuigingen, maar ook met vertrouwen van toeleveranciers en klanten. "Ronald heeft door zijn manier van werken en omgang met leveranciers en afnemers veel krediet opgebouwd", aldus De Beer. "Voor hem gold ‘een man een man, een woord een woord’. Dat was ook altijd al de insteek bij de afwikkeling van garantiegevallen."

Tromp: "Ronald had goede relaties met fabrikanten, zoals met VAG waarvan wij restpartijen nieuwe motoren en versnellingsbakken kopen. Zij hoopten dat wij het bedrijf op de oude voet zouden voortzetten, lieten ze ons weten. Ze hebben nooit aan ons getwijfeld, dat geldt ook voor onze klanten."

Groei

Ronald Morien had flinke uitbreidingsplannen. Die hebben Tromp en De Beer in de ijskast gezet, om zich te kunnen concentreren op de continuïteit van het bedrijf en op de medewerkers. "Eerst was iedereen die hier werkt in shock", blikt Tromp terug. "Daarna kwam de vraag: houd ik mijn baan?" Die vraag wordt niet meer gesteld. Automotive Ronald Morien heeft zich snel herpakt, concludeert De Beer. "2016 is met een dikke plus in omzet afgesloten."

Dit jaar wordt de groei voortgezet, is zijn verwachting. Kernbegrippen in dat kader zijn het bieden van zekerheid en een grote voorraad. De Beer: "Onze insteek is dat er binnen de autobranche geen drempel mag bestaan om gebruikte of gereviseerde onderdelen te gebruiken. Dat vind je terug in onze garantievoorwaarden."

Het bedrijf speelt tegelijkertijd in op de wens, of eigenlijk eis, van de klantenkring om onderdelen snel in huis te hebben. "Wij onderscheiden ons ook met grote voorraden", stelt De Beer vast. "Dat is de reden waarom wij veel in het buitenland verkopen. Als we een bestelling voor bijvoorbeeld een versnellingsbak krijgen, pakken we een bak uit ons magazijn die we meteen reviseren. De klant hoeft niet eerst de defecte bak op te sturen, hij heeft de gereviseerde transmissie snel in huis."
Morien is daarnaast internationaal erg actief met nieuwe motoren en versnellingsbakken. De focus ligt daarbij op de merken uit de Volkswagen-familie. Daarnaast heeft De Beer dusdanig goede banden met Renault opgebouwd, dat ook die fabrikant restpartijen nieuwe onderdelen levert.

Leasemaatschappijen

Het revisiebedrijf werkt al een jaar of vijftien voor leasemaatschappijen. De onderneming beschikt over een grote werkplaats, waar technische schades worden verholpen die buiten de garantie vallen van lopende leasecontracten. Daarnaast worden leaseauto’s aan het einde van hun contractperiode klaargemaakt voor verkoop.

 easemaatschappijen kiezen onder meer voor Morien bij een motor- of versnellingsbakschade. Tromp: "Wij realiseren bij grote technische reparaties besparingen van veertig tot vijftig procent. Dat komt door een combinatie van het gebruik van gereviseerde of gebruikte onderdelen en onze ervaring. De autotechnici in onze werkplaats wisselen heel veel motoren en versnellingsbakken. Ze zijn er dus sneller mee klaar. Veel dealers beginnen zelf niet aan een motor- of bakwissel. Ze missen de routine."

Bied een alternatief

Binnen het dealerkanaal profiteert Morien van de inspanningen die importeurs en dealers doen om klanten met oudere auto’s voor de werkplaats te behouden. Tromp: "Om te voorkomen dat de klant met een auto vanaf vier, vijf jaar oud vertrekt naar een universeel garagebedrijf, moet de dealer met hem meedenken en een alternatief kunnen bieden. Als je alleen nieuwe onderdelen aanbiedt, heb je een grote kans dat je de klant kwijtraakt. Op internet is een ander garagebedrijf snel gevonden."

Tromp ziet positieve ontwikkelingen, maar ze constateert tegelijkertijd dat dealers nog steeds te weinig alternatieven in de vorm van gereviseerde en gebruikte onderdelen ter sprake brengen. "Dat is echt een aandachtspunt. Ook aan een goedkopere oplossing kan een dealer verdienen, daarnaast kan hij zo nodig teruggrijpen op garantie. De dealer verkoopt zijn werkplaatsuren en realiseert uiteraard ook op gereviseerde of gebruikte onderdelen een marge."

De receptionist of baliemedewerker is de spil waar alles om draait, vult De Beer aan. "Zij kunnen de klant over de streep trekken met de juiste offerte en hem zo voor het dealerbedrijf behouden. Het gebeurt te weinig, door tijdsdruk of omdat ze er niet aan denken. Dat heeft een negatieve invloed op de werkplaatsvulling."